• پنجشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99080100198
  • خبرنگار : 50356

مدیر مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از راه خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی:

محوریت پژوهش‌های مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از راه خون جهاددانشگاهی مشهد کاربردی است

محوریت پژوهش‌های مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از راه خون جهاددانشگاهی مشهد کاربردی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از راه خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: مهم‌ترین آثار پژوهش‌های انجام شده در این مرکز، مشخص شدن الگوی توزیع عفونت‌های منتقله از خون شامل هپاتیت‌های ویروسی پنج‌گانه A تا E، عفونت HTLV و HIV/AIDS در مشهد و برخی دیگر از شهرهای استان بود که خود این موضوع باعث شد در یک دهه اخیر مسئولان استان توجه بیشتری به این بیماری‌ها نشان دهند.

محمد رضا هدایتی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با فعالیت‌ها و اهداف مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از راه خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون در پاییز ۱۳۸۳  با عنوان گروه پژوهشی «بیماری‌های رفتاری و عفونی»، به‌منظور  طراحی و اجرای پژوهش‌های بنیادی و کاربردی مرتبط با عفونت‌های منتقله از خون شامل هپاتیت‌های ویروسی، HIV/AIDS و HTLV تاسیس شد.

وی افزود: این گروه با عنوان گروه پژوهشی «ایدز، HTLV و هپاتیت‌های ویروسی» در تیر ماه ۱۳۸۷موافقت اصولی و در بهمن ماه ۱۳۹۰ موافقت قطعی فعالیت خود را از دفتر مرکزی جهاددانشگاهی اخذ نمود و پس از کسب موافقت اصولی از وزارت بهداشت و درمان در آذر ماه ۱۳۹۵ به مرکز تحقیقات «عفونت های منتقله از خون» تغییر عنوان داد.

مدیر گروه مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از راه خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در مورد طرح‌ها و جهت گیری‌های پژوهشی این مرکز تحقیقات، عنوان کرد:  ترسیم الگوی اپیدمیولوژیک عفونت‌های منتقله از خون، مطالعات آگاهی، نگرش و عملکرد (KAP studies)   در جمعیت عمومی و گروه‌های در معرض خطر و شناسایی مکانیسم‌های بیماری‌زایی عوامل عفونی مرتبط جهت‌گیری اصلی پژوهش در این مرکز است.

وی افزود: در کارنامه این مرکز، اجرای نزدیک به ۴۰ طرح پژوهشی، چاپ ۴۲ مقاله در مجلات علمی-پژوهشی و ارائه نزدیک به ۵۰ مقاله در مجامع علمی داخل و خارج از کشور ثبت شده است. از مهمترین مقالاتی که در مجلات علمی بسیار معتبر چاپ شده و تعداد زیادی از پژوهشگران دیگر به آن‌ها استناد کرده‌اند می‌توان به عناوین ذیل اشاره کرد: شیوع عفونت HTLV در جمعیت عمومی مشهد، شیوع عفونت هپاتیت B در جمعیت عمومی مشهد، اپیدمیولوژی HTLV در نیشابور، رفتارهای مرتبط با سلامت جنسی و باروری در دانشجویان مشهد و بررسی عوامل خطر عفونت HTLV در اهداکنندگان خون مشهد.

هدایتی مقدم با اشاره به اینکه «فعالیت‌های مختلفی در زمینه آگاه بخشی و فرهنگ سازی در مورد این نوع  عفونت‌ها  توسط مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از راه خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی انجام گرفته است» بیان کرد:  برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی تخصصی برای جامعه پزشکی در سطح ملی و استانی از جمله برگزاری «اولین همایش ملی مدیریت و کنترل عفونت‌های منتقله از خون» و پنج برنامه بازآموزی با عنوان «کنفرانس‌های هپاتیت مشهد MHC» از دیگر اقدامات این مرکز است.

وی ادامه داد: برگزاری برنامه‌های آموزشی برای عموم مردم در قالب همایش‌های آموزشی و پویش‌های دانشجویی در راستای ارتقاء آگاهی عمومی درخصوص پیشگیری و کنترل عفونت‌های منتقله از خون و راه‌اندازی پایگاه اینترنتی اطلاع‌رسانی و پژوهش‌هایHTLV در دو بخش عمومی (www.htlv۱.com) و تخصصی (www.htlv.ir) و تهیه راهنماهای ساده در زمینه عفونت‌های منتقله از خون برای عموم مردم در قالب کتابچه، پمفلت و بروشورهای آموزشی از دیگر فعالیت‌های آموزشی این مرکز است.

مدیر گروه مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از راه خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در مورد « کاربردی بودن پژوهش‌های این موسسه در سطح جامعه»، تصریح کرد: از مهمترین آثار پژوهش‌های انجام شده در این مرکز، مشخص شدن الگوی توزیع عفونت‌های منتقله از خون شامل هپاتیت‌های ویروسی پنج‌گانه A تا E، عفونت HTLV و HIV/AIDS در مشهد و برخی دیگر از شهرهای استان بود که خود این موضوع به نظر بنده باعث شد در یک دهه اخیر مسئولان استان توجه بیشتری به این بیماری‌ها نشان دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha