• پنجشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99080804969
  • خبرنگار : 50167

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان:

تشخیص بالینی پزشک، حکم آزمایش مثبت کرونا را دارد

تشخیص بالینی پزشک، حکم آزمایش مثبت کرونا را دارد

ایسنا/زنجان رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: در حال حاضر از دو روش برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا با تشخیص پزشک و آزمایش کرونا استفاده می‌شود و دیگر تاکیدی به گرفتن آزمایش نیست، زیرا علائم بالینی فرد نشان‌دهنده ابتلا به کرونا است.

پرویز قزلباش دیروز (۷ آبان‌ماه) در حاشیه بازدید از جهاددانشگاهی زنجان، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تست اکسیژن یک علامت بالینی بوده و جایگزین تست PCR نیست، اظهار کرد: بحث اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون توسط پالسی‌متر یکی از بحث‌های مهم در زمان مراجعه به درمانگاه‌های استان است که اگر اکسیژن خون از یک میزانی پایین‌تر باشد، فرد نیازمند بستری در بیمارستان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در اپیدمی بیماری کرونا قرار داریم، افزود: طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر دو روش تشخیص پزشک و آزمایش کرونا برای تشخیص ابتلا افراد به بیماری کرونا وجود دارد؛ به ‌طوری که افراد با تشخیص پزشک باید به مدت ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند.

این مسئول با بیان اینکه تشخیص بالینی پزشک برای ابتلای یک فرد به بیماری کرونا از لحاظ اداری مشکلی ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: این افراد باید بر اساس گواهی پزشک به مدت ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند و فقط باید کمیسیون مربوطه تایید کند که در این خصوص نیز مشکلی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه امروز به دلیل اپیدمی کرونا دیگر به گرفتن آزمایش کرونا تاکید نمی‌شود و تنها در مواردی که نیاز به درمان‌های اختصاصی است این کار انجام می‌شود، ادامه داد: همچنان از سه نفر از افراد مبتلا به کرونا آزمایش گرفته می‌شود که اگر آنان نیز مثبت بودند از سه نفر دیگر آزمایش‌ می‌گیرند تا زنجیره انتقال بیماری کرونا قطع شود.

قزلباش با بیان اینکه تنها ۶۰ درصد آزمایش‌های گرفته شده مثبت بوده و ۴۰ درصد موارد آزمایش منفی است ولی فرد بدون علامت است که باید خود را قرنطینه کند، اظهار کرد: اکنون جواب آزمایش کرونا اگر مثبت شد قطعاً می‌توان گفت «شما مبتلا هستید» اما وقتی جواب آزمایش کرونا منفی شد نمی‌توان گفت «شما مبتلا به کرونا نیستید».

وی در رابطه با علائم بیماری کرونا، افزود: بیماری کرونا خود را با علائم مختلفی با شکل‌های بسیار متنوع از بدون علامت تا علائم‌دار اعم از خشکی حلق، علائم گوارشی، سرفه خشک، سرفه خلط‌دار دارای عفونت، علائم پوستی، چشمی و غیره است.

این مسئول با اشاره به افزایش حدود ۳۰۰ تخت بیمارستانی طی هشت ماه اخیر، تصریح کرد: اکنون ۲۰۰۰ تخت بیمارستانی در استان زنجان وجود دارد که در صورت نیاز برای بستری بیماران کرونایی استفاده خواهد شد ولی هر چه اشغال تخت‌های بیمارستانی توسط بیماران کرونایی بیشتر شود خدمات به سایر بیماران اعم از سرطانی و غیره دچار مشکل خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان اینکه تاکنون هیچ بیماری در استان زنجان به دلیل شیوع کرونا از خدمات درمانی محروم نمانده است، ادامه داد: با افزایش تعداد بیماران کرونایی و اشغال تخت‌ها توسط آنان سایر بیماران آسیب خواهند دید.

قزلباش در رابطه با وضعیت کرونایی استان زنجان، اظهار کرد: طی یک ماه گذشته وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان نسبتاً ثابت بوده و با یک آهنگی در حال افزایش است ولی فعلا به حالت انفجاری نیست، گفتنی است آمادگی لازم برای مقابله با اپیدمی کووید - ۱۹ را در استان داریم.

وی در رابطه با بیمارستان ارتش زنجان، افزود: اساس و پایه بیمارستان ارتش زنجان ضعیف بوده و امکانات و تجهیزات لازم را نداشته که اکنون با توجه به شیوع کرونا فرصت خوبی برای تکمیل تجهیزات مورد نیاز در این بیمارستان بوده تا هم‌اکنون باری از دوش بخش درمان استان بردارد، هم سرمایه‌ای برای آینده زنجان باشد.

این مسئول در رابطه با پذیرش بیماران غیر بدحال کرونایی در بیمارستان‌ ارتش زنجان، تصریح کرد: فعلا پایه‌های بیمارستان ارتش ضعیف است ولی ما اکنون مجبور هستیم به دلیل شیوع کرونا ویروس بیماری کرونایی انتقال دهیم. البته بیماران کرونایی از سرویس این بیمارستان کاملا می‌توانند بهره‌مند شوند و آسیبی به آنان وارد نخواهد شد ولی برای آینده باید کارهای اساسی در این بیمارستان انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان خاطرنشان کرد: شهرستان‌های زنجان، ابهر و خرم‌دره بیشترین بستری‌های کرونایی را دارند که نیازمند توجه و اقدامات خاصی است. خدابنده ۲۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد که خوشبختانه اکنون شاهد وضعیت پایدار کرونا در این شهرستان هستیم ولی به دلیل جمعیت زیاد و روستاهای پراکنده باید توجه داشته باشیم تا مهار ویروس از کنترل خارج نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha