• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99100201417
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

استاندار:

هنوز تمام توانمندی‌های پژوهش و فناوری استان اصفهان را نشناخته‌ایم

هنوز تمام توانمندی‌های پژوهش و فناوری استان اصفهان را نشناخته‌ایم

ایسنا/اصفهان استاندار اصفهان بر لزوم شناسایی استعدادهای جوان در میان پژوهشگران استان تاکید کرد و گفت: هنوز تمام توانمندی‌های پژوهش و فناوری استان را نشناخته ایم.

عباس رضایی امروز (سه‌شنبه_۲ دی‌ماه) در آیین اختتامیه بیست و یکمین هفته پژوهش و فناوری استان اصفهان و تقدیر از برگزیدگان پژوهش در استان، اظهار کرد: همگرایی دانشگاه ها با محوریت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در برگزاری آیین هفته پژهش ستودنی است و این تجربه موفق می تواند الگویی برای اقدامات آینده باشد.

وی افزود: معتقدم برگزاری هفته پژوهش فرصت مناسبی برای تمرکز بیشتر بر ابعاد مختلف امر پژوهش و آسیب شناسی نقاط ضعف و قدرت است و اینکه می توان برای آینده اقدامات مهمتری را در دستور کار قرار داد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه هنوز تمام توانمندی های پژوهش و فناوری استان را نشناخته ایم، تصریح کرد: استان اصفهان به لحاظ داشتن مراکز پژوهشی قوی از پتانسیل های بالایی برخوردار است. نیروهای خوبی داریم؛ ابزار مناسب را نیز در اختیار داریم، معتقدم نباید تنها بر چند نفر تمرکز کرد و باید در جهت شناسایی پژوهشگران جدید اقدام کنیم.

ضرورت آسانگیری پژوهش

رضایی بر ضرورت آسانگیری پژوهش تاکید کرد و گفت: همه فکر می کنند پژوهش سخت است، اما معتقدم آسانگیری پژوهش را باید زمان کودکی به فرزندانمان بیاموزیم و باید آسانگیری فرهنگ پژوهش را ترویج دهیم.

وی با بیان اینکه اگرچه تولید علم رسالت دانشگاه ها است، تصریح کرد: اما جای پژوهش های مداخله ای کم است و در زمینه انجام کار تیمی نیز باید خود را تقویت کنیم.

به گفته استاندار اصفهان انجام کار تیمی از مسایلی است که جای آن خالی است و اصفهان باید پیشرو در این زمینه باشد. تشکیل کمیته دایمی برای کار تیمی و امتیازدهی به پژوهش های مبتنی بر ارتباط دانشگاه با صنعت بسیار کاربردی است.

وی افزود: در این میان استانداری می تواند هماهنگ کننده باشد.

رضایی با تاکید براینکه طرح و پژوهش های استان باید بیشتر در جهت حل مشکلات، مداخله ای و به روز باشد، تصریح کرد: جای تولید یک واکسن کرونا در اصفهان خالی است و با تمام کاستی هایی که قبول داریم، اما ای کاش حداقل در این زمینه هم واکسن اصفهان مطرح می شد، شاید آرمان گرایی باشد اما معتقدم اصفهان نیز این قابلیت را دارد.

استاندار اصفهان بر لزوم تجاری سازی یافته های پژوهشی تاکید کرد و ارتباط صنعت و دانشگاه به خصوص بخش خصوصی را الزامی دانست و گفت: ایجاد انگیزه برای پژوهشگران و ارائه پژوهش های کاربردی که مشکل را حل می کند باید بیش از پیش در دستور کار قرار دهیم.

رضایی افزود: اگر بتوانیم همه باهم متحد شویم و با کمک منطقه ویژه علم و فناوری معتقدم با امکانات یکپارچه می توان حرف هایی برای گفتن داشت و حق اصفهان را آنگونه که هست ادا کنیم.

برگزاری نمایشگاه مجازی هفته پژوهش با گستردگی بالا

همچنین ایوب درویشی_ معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان در این مراسم همگرایی بین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی استان با وجود محدودیت ها را بسیار مناسب ارزیابی کرد و گفت: در نتیجه این همفکری، برنامه های هفته پژوهش با شیوه جدید و با محوریت شهرک به خوبی در کوتاهترین زمان انجام شد.

وی برگزاری نمایشگاه مجازی با گستردگی بالای آن را تجربه خوبی برای تداوم نمایشگاه دانست و افزود: بهتر است این اقدامات را در هفته پژوهش محدود نکنیم و با مخاطبان بیشتر ملی و بین المللی این روند را ادامه دهیم.

درویشی با بیان اینکه پیوند بین بخش خصوصی و دستگاه های اجرایی باید با تعامل بهتر انجام شود، گفت: نماد آن را در این جلسات می بینیم.

نقش شهرک در زمینه فناوری استان روز به روز پررنگ تر می شود

هوشنگ طالبی_ رییس دانشگاه اصفهان نیز در این برنامه با اشاره به گستردگی برنامه های امسال، اظهار کرد: رویکرد هفته پژوهش امسال به لحاظ رسالت دانشگاه ها، جامعه محور بود که خاص دانشگاه های نسل چهارم است.

وی افزود: در استان به عنوان یک استان پیشرو در پژوهش کنسرسیومی بین دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان و علوم پزشکی برقرار است که در حمایت از پژوهشگران مبلغی را به عنوان گرنت اختصاص داده ایم.

به گزارش ایسنا، رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه روند اجرای این کنسرسیوم در حال انجام است، افزود: کنسرسیوم مورد استقبال دیگر استان ها قرار گرفت که نشان دهنده پیشروی استان اصفهان است.

همچنین سید مهدی ابطحی_ رییس دانشگاه صنعتی اصفهان در این جلسه اظهار کرد: دو کار بزرگ حوزه پژوهشی در استان در زمان کوتاه انجام شد؛ یکی هفته پژوهش و یکی جشنواره شیخ بهایی که شهرک به خوبی با توجه به شرایط جدید این روزها این دو موضوع را پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه در استان در زمینه ارائه مقالات، ثبت پتنت و مقالات فناورانه قوی هستیم، خاطرنشان کرد: اگر از پتانسیل شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان استفاده و نمایشگاه دایمی فناورانه تشکیل شود بسیار کاربردی خواهد بود.

ابطحی افزود: نقش شهرک در زمینه فناوری استان روز به روز پررنگ تر می شود و برای آنها آرزوی موفقیت می کنم.

کسب رتبه برتر در حوزه اقدام پژوهی و معلم پژوهنده از اصفهان

پیام نجفی_ رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز به جشنواره پویش در دانشگاه اشاره کرد و گفت: برای اولین بار طرح اشتغال همراه با تحصیل را اجرا کرده و اولین تعامل در جهت دانشگاه و صنعت با همکاری مراکز اجرایی در حال انجام است. قرار است از دانشجویان و واحدهای دانشگاهی تجلیل کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه پژوهش استان حرف های بسیاری برای گفتن داریم، اظهار کرد: طرح ملی بیابان زدایی با سیستان و بلوچستان تایید شده و به بحث ملی رسیده ایم. اقدامات بسیاری در سطح دانشگاه های آزاد استان در سراهای نوآوری، گیاهان دارویی و بذر و پژوهش های مختلف در زمینه کرونا انجام شده است.

محمد اعتدادی_مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این برنامه گفت: در حوزه آموزش پرورش در مسیر چرخه تحول آفرین در چند ماه گذشته از صرف آموزش به پژوهش حرکت کرده ایم و نتایج به دست آمده برآیند این تفکری است که در شورای آموزش پرورش استان حاکم است.

وی افزود: ۵ دانش آموز استان اصفهان رتبه اول در جشنواره خوارزمی کسب کردند و در المپیاد علمی تفکر و کارآفرینی برای اولین بار اصفهان در صدر قرار گرفت. جشنواره ملی پژوهشگران ۳ دانش آموز برتر از بویین میاندشت و یک نفر از خمینی شهر داشت و در حوزه اقدام پژوهی و معلم پژوهنده که سالها اصفهان بی بهره بود، معلمی از باغبهادران رتبه برتر را  کسب کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha