• چهارشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99101007849
  • خبرنگار : 50356

یونسکو نشان «مشهد شهر دوستدار آب» را به شهردار اهدا کرد

یونسکو نشان «مشهد شهر دوستدار آب» را به شهردار اهدا کرد

ایسنا/خراسان رضوی نشان «مشهد شهر دوستدار آب» توسط دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران به شهردار مشهد اهدا شد.

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد امروز دهم دی‌ماه در مراسم اهداء نشان «مشهد شهر دوستدار آب»  از جانب دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران که در  سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که  مجموعه فعالیت‎های  ما در مشهد در حوزه آب بر پایه‌هایی قرار گرفته که در گذشته توسط سمن‌ها ایجاده شده است. در گذشته  انجمن ناجیان آب تشکیل شد و آگاه‌سازی در این زمینه را انجام داد و سپس دستگاه‌های حکومتی و دولتی به آن‌ها پیوستند. سایر نهادها از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، شرکت آب و فاضلاب مشهد و سایر نهادها  تکمیل‌کننده این موضوع بودند.

وی افزود: اگر امروز راه روشنی در پیش روی ما است و می‌توانیم به مردم خدمات دهیم، بخش زیادی از آن متعلق به فعالیت این  مجموعه‌هاست . امیدوارم مدیریت شهری بتواند به نقش هماهنگ‌کننده خود ادامه دهد و  بستری را برای خدمت به شهر مشهد ایجاد کند.

شهردار مشهد ادامه داد: در موضوعاتی که دارای استاندارد است و برای بالا بردن رتبه مشهد انجام می‌شود، عموما به پاس شدن شاخص‌ها توجه می‌شود تا به عینیت و عملکرد. تنها موضوعی در شهر مشهد که علاوه‌بر پاس کردن شاخص‌های بین‌المللی بیشتر به عینیت آن توجه شد موضوع آب است. در واقع  اگر سرمایه اقتصادی افزایش  داشته باشد اما سرمایه زیست محیطی در  شهر افول پیدا کند، اثری بر توسعه پایدار بلندمدت نخواهد داشت . 

مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری شهردار مشهد  نیز در این نشست بیان کرد: در استفاده از منابع آبی در حوزه فضای سبز به دلیل ارتباطات تنگاتنگ با آبفای مشهد، شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی سامانه‌ای تحت عنوان سامانه جامع مدیریت منابع آبی را اجرایی کرده‌ایم. کل مصرف منابع آبی در کل شهر را با این سامانه کنترل خواهیم کرد و متناسب با نیاز آبی آبیاری گونه‌های فضای سبز انجام خواهد شد. با این کار صرفه جویی بسیاری شکل گرفته است. 

وی افزود: معمولا در آبیاری تانکری هدر رفت آب زیادی وجود دارد و در نقاط غربی شهر مشهد از جمله منطقه ۱۰ و ۱۲ این موضوع وجود داشت. در این مناطق شبکه مستقل آبیاری فضای سبز را از شبکه شرب جدا کرده‌ایم. در دوره فعلی شورای شهر بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای این کار اعتبار صرف شده است. در مناطقی که قبلا در گذشته امکان استفاده از آب وجود نداشت از آب غیر شرب با شبکه استفاده می‌شود. در حال حاضر سیستم تانکری برای پر کردن مخازن استفاده می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد ادامه داد: در گونه‌های گیاهی استفاده شده در فضای سبز مشهد تنها از گونه‌های خشکی‌پسند استفاده نشده  و سعی شده است تا فضای سبز شاداب و متنوعی ایجاد شود. با ارتباطات صورت گرفته با دانشگاه فردوسی مشهد و استفاده از پایان‌نامه‌های دانشگاه از چمن بومی فستوکا  با نیاز آبی کم در سطح مشهد استفاده می‌‍‌شود. همچنین در کمربند سبز  مشهد گونه‌های کم نیازی  استفاده شده است که در ماه یک نوبت یا دو نوبت آبیاری می‌شوند.

وی افزود: از آبفای مشهد مجوز ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی گرفته شده است تا در محل‌هایی که محیط زیست نیز مجوز داده است، فاضلاب در محل به عنوان پسابی با استانداردهای رهاسازی مجددا استفاده شود. یکی از این تصفیه‌خانه‌ها در حاشیه چهل بازه قابلیت افتتاح دارد.

یعقوبی با اشاره به اجرای اولین تصفیه خانه سپتاژ کشور در کشف‌رود گفت:  کل سپتاز در این تصفیه‌خانه تخلیه شده و ۳۰ لیتر در ثانیه آب تصفیه کامل برای درختکاری  حاشیه کشف رود استفاده خواهد شد. در سال جاری  طرح ۱۵۰۰ هکتار درختکاری را داریم که ۳۰۰ هکتار از آن در حاشیه کشف رود اجرا می‌شود .

وی با اشاره به  بحث بازچرخانی آب خاکستری افزود: در این مسأله شورای شهر مشهد مصوبه‌ای را تصویب کرده است تا بر اساس آن  به ساختمان‌هایی که آب خاکستری سپتیک را برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند وام پرداخت شده و به ازای هر متر مربع باغ‌بام و استفاده از این آب برای آبیاری بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد در مورد پارک‌ها و استفاده از فضای سبز برای برای تولید محصولات زراعی افزود: با استفاده از این کار مفهوم اشتغال‌زایی و کشاورزی شهری در پارک‌ها به وجود می‌آید. در حال حاضر دو هکتار در پارک چهل بازه و ۶۸ هکتار در شهرک شهید رجایی اجرا شده است. با اجرای این طرح هم اشتغال‌زایی انجام شده و هم محصولاتی ایجاد می‌شود که مردم از آن بهره برده و هم استفاده مناسب و هوشمند سازی از منابع آبی  ایجاد می‌شود.

استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز در مشهد نزدیک به صفر است

در ادامه حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: کمتر از ۱.۵ درصد منابع آبی مصرفی در آبیاری فضاهای سبز  مشهد آب شرب است که آن نیز در حال نزدیک شدن به صفر است.

حسین اسماعیلیان، اظهار کرد: طی چند سال گذشته اقدامات خوبی با هماهنگی تیم منسجم شهرداری مشهد در حوزه آب انجام شده است.

وی افزود: درحالی که مشهد فضای سبز گسترده و خوبی دارد، اما کمتر از ۱.۵ درصد منابع آبی مصرفی در آبیاری فضاهای سبز آب شرب است که آن نیز در حال نزدیک شدن به صفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: درحالی منابع آبیاری فضای سبز در مشهد به صفر نزدیک می‌شود که این میزان در شهرهای دیگر ۸ تا ۱۰ درصد است.

اسماعیلیان با بیان اینکه «با محوریت شهرداری مشهد و مشارکت سایر دستگاه‌ها  کمیسیونی تحت عنوان مشهد شهر دوستدار آب تشکیل شده است»، افزود: خوشبختانه شهردار مشهد فردی کلان‌نگر است که به موضوعاتی از جمله آب به صورت فرابخشی نگاه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با همین نگاه است که شهرداری مشهد به حوزه آب و فاضلاب و ساماندهی کشف‌رود ورود پیدا کرده و درحال احداث یک واحد تصفیه خانه سپتاژ در حاشیه کشف‌رود با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است.

آیدا مهربان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: شهر دوستدار آب به شهری اطلاق می‌شود که  قدر آب را می‌داند و در جهت کیفیت ویژه برای حفظ و دسترسی سالم به آب تلاش کند. جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد و شاخص‌هایی برای شهر دوستدار آب در چهار محور زیرساخت، اقتصاد آب، حقوق شهروندی و بحث‌های فرهنگی و هنری در نظر گرفته شد.

وی افزود: مشهد توانسته در این چند سال با همکاری نهادهای ذی‌ربط از جمله شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی، شرکت آبفا، دانشگاه فردوسی و ..... به موفقیت‌هایی در زمینه آب دست پیدا کند. به‌خاطر این موفقیت‌ها مشهد برای دریافت نشان شهر دوستدار آب اعلام کاندیداتوری کرد که خوشبختانه با تلاش نهادهای اعلام شده، مشهد توانست این شاخص‌ها رابه دست آورد و این نشان امروز توسط دبیر کل محترم کمیسیون ملی  یونسکو اهدا می‌شود. مهمتر از دریافت این نشان تثبیت آن است، امید می‌رود این  شاخص‌ها  درآینده ارتقا یابد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha