• دوشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99102216549
  • خبرنگار : 50042

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان:

بیش از ۹۳ درصد جمعیت گیلان به اینترنت همراه دسترسی دارند

بیش از ۹۳ درصد جمعیت گیلان به اینترنت همراه دسترسی دارند

ایسنا/گیلان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به مشترکین اینترنت پهن باند ثابت به ازای هر ۱۰۰ نفر به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های رو به رشد در استان گفت: یعنی بیش از ۱۲ درصد از خانوارها در استان به اینترنت ثابت و بیش از ۹۳ درصد از جمعیت استان نیز به اینترنت همراه دسترسی دارند.

فرزاد توکلی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت استان گیلان از نظر زیرساخت های ارتباطی اظهار کرد: شاخص توسعه فاوا بر مبنای ۱۱ معیار ICT بنا شده و در سه شاخه «دسترسی، استفاده از سیستم های نرم افزاری (مصرف) و مهارت‌های فاوا» به دست می آید، شاخص IDI ایران در مقایسه با کشورهای دیگر در جایگاه ۸۰  قرار دارد، استان گیلان هم در شاخص IDI رتبه نهم کشور را کسب کرده است.

وی با اشاره به زیر شاخص «دسترسی» افزود: سطح آمادگی زیرساختی ICTهر استان مورد اندازه گیری قرار می‌گیرد و شامل پنج معیار از جمله، ضریب نفوذ تلفن ثابت، تلفن همراه، پهنای باند بین‌المللی، خانوارهای دارای رایانه و خانوارهای دارای اینترنت است.

وی گفت: گیلان در این جایگاه در تمامی شاخص های ارتباطی دارای رتبه خوبی است مانند ضریب نفوذ تلفن ثابت استان که با ۴۰.۹۸ درصد یعنی ۹.۵ درصد بالاتر از متوسط کشوری در جایگاه مناسبی قرار دارد و نسبت به سال گذشته ۰.۴ درصد نیز رشد داشته است.

توکلی با اشاره به ضریب نفوذ تلفن همراه در استان گفت: ضریب نفوذ مشترکین تلفن همراه به ازای هر ۱۰۰ نفر در کشور ۱۵۰.۲۸درصد بوده که این رقم در استان ۱۶۵.۷ درصد است و نشاندهنده این است که گیلان در این شاخص ۱۵.۴ درصد از متوسط کشوری بالاتر و نسبت به سال گذشته نیز ۹.۲ درصد رشد داشته است و این ضریب به تفکیک در اپراتور همراه اول ۸۶.۵۴ درصد در اپراتور ایرانسل ۷۱.۴۸ درصد و در اپراتور رایتل ۵.۰۸ درصد و جایگاه خیلی خوبی را در کشور به خود اختصاص داده است.

مدیرکل ICT استان به پهنای باند اینترنت بین‌الملل به ازای کاربران اینترنت بر حسب بیت بر ثانیه به عنوان یکی دیگر از زیرشاخص‌ها اشاره و اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه و نیاز مردم به دسترسی بیشتر به فضای مجازی و ایجاد زیرساخت مناسب از سوی وزارت ارتباطات، هم اکنون این ضریب در استان به ۳۳۷۸۹.۲۰ رسیده که با فاصله کمی از متوسط کشوری، گیلان در جایگاه مناسب قرار دارد.

توکلی با اشاره به ضریب نفوذ خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت و رایانه گفت: ضریب نفوذ دسترسی خانوارها به اینترنت در گیلان ۷۰.۴۰ درصد است و استان در این شاخص هم تراز با میانگین کشوری بوده و در ضریب نفوذ دسترسی خانوارها به رایانه با ۶۳.۸۰ درصد، تنها با ۴ درصد کاهش نسبت به متوسط کشوری حرکت کرده و نسبت به سال گذشته رشد مناسبی در این شاخص داشته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به مشترکین اینترنت پهن باند ثابت به ازای هر ۱۰۰ نفر به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های رو به رشد در استان گفت: در این شاخص با ضریب نفوذ ۱۲.۶۹ درصد و ۲.۴۶ درصد بالاتر از متوسط کشوری قرار داریم، یعنی بیش از ۱۲ درصد از خانوارها در استان به اینترنت ثابت دسترسی دارند و این رقم در اینترنت پهن باند سیار یا همراه به ۹۳.۲۶ درصد رسیده و با فاصله ۳.۲۷ درصدی، بالاتر از متوسط کشوری و رشدی معادل ۱۳.۶ درصد نسبت به سال گذشته کسب نموده‌ایم که نشان دهنده این است که بیش از ۹۳ درصد از جمعیت استان نیز به اینترنت همراه دسترسی دارند.

وی با تاکید به بررسی‌ دوره‌ای شاخص‌ها و انجام پیگیری‌ها مستمر برای بهبود وضعیت ارتباطی استان در حوزه فاوا، افزود: با توجه به نیاز روزانه مردم به فناوری اطلاعات و رشد روزافزون تمامی استان‌ها در این حوزه، گیلان نیز با حفظ این جایگاه، تمام تلاش خود را برای ارتقای این رتبه در بین سایر استان‌ها به کار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha