• شنبه / ۴ دی ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-43457

لباس ترکان قشقایی فارس و جذابیت آن

لباس ترکان قشقایی فارس و جذابیت آن

 

از ديرباز يكي از شاخصه‌هاي شناسايي اقوام و طوايف مختلف، لباس‌ و پوشش آنان بوده است. نوع پوشش، با پيشينه و فرهنگ اقوام و مليت‌ها گره خورده و نمود دهنده بسياري از باورها و داشته‌هاي فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي و مذهبي آنان است.

به گزارش ايسنا منطقه فارس، ايران متشكل از قوميت‌هاي مختلفي است تركيبي از لر و ترك و كرد و پارس و عرب و در اين خصوصيت، استان فارس را مي‌توان ايراني كوچك ناميد. استاني كه نه‌تنها اقوام بلكه پيروان مذاهب مختلف را در كنار هم درون خود جاي داده است و در عين‌حال يكي از آرام‌ترين استان‌هاي كشور به اين لحاظ محسوب مي‌شود.

اقوام مختلف ساكن در استان فارس را مي‌توان با شاخصه‌هاي مختلفي شناخت و يكي از اين شاخصه‌ها، لباس‌ و نوع پوششي است كه افراد خصوصا بانوان دارند.

لباس عشایر، ترك و لر، فارس از هر ایل و طایفه‌ای که باشد به سبب برگرفتگی از آداب ، رسوم ، باورها و موقعیت جغرافیایی زندگی آنها از جذابیت خاصی برخوردار است. لباس‌هايی که به سبب تنوع رنگ از جلوه ویژه‌ای برخوردار است. به‌گونه‌ای که می‌توان آن را یکی از زیباترین لباس‌های سنتی ایرانی نامید .

در لباس و پوشش عشایر دنیایی از رنگ‌ها بکار گرفته شده است، رنگ‌هایی که الهام گرفته از گل‌های طبیعت اطراف آنها است، گل‌های زیبای دامنه رشته کوه‌های زاگرس.

اما تنها این رنگ‌ها نیستند که به لباس عشایر فارس زیبایی می‌بخشند بلکه هنر زیبای ترکیب رنگ‌ها و طرح‌ها و نقوش آنها است که در ذات زیبا پسندی و زیبا بینی این اقوام وجود دارد .

ترکیب رنگ‌ها و نقوش در لباس عشایر فارس بگونه‌ای است که گویی ماهرترین نقاشان و طراحان جهان ترکیب این رنگ‌ها را نقش بسته‌اند .

شاید زیبای ترکیب رنگ‌ها در پوشش این اقوام را بتوان به دلیل وابستگی آنها به طبیعت در اثر زندگی کوچ روی آنها که سبب دیدن ترکیب رنگ‌های زیبای گل‌های دشت و دمن دانست .

پوشش بانوان ایلات عشایر از سه بخش کاملا ً مجزای سر(سر پوش)، تنه ( تن پوش ) پایین تنه ( پا پوش ) تشکیل شده است .قسمت‌هایی که هر کدام پوششی خاص برای خود دارند .

به گزارش ايسنا، اين پوشش‌ها اگرچه در ظاهر به يك شكل است اما در ايلات مختلف تفاوت‌هايي را دارد كه عمدتا اعضاي همان ايلات اين تفاوت‌ها را تشخيص مي‌دهند.

در اين بين پوشش ایلات قشقایی که یکی از زیباترین لباس‌های عشایر در فارس بشمار مي‌رود، شامل کلاغچه، چارقد، آل باغی به‌عنوان سرپوش، زیرپوش، پیراهن یا کینگ، کلجه یا ارخالق را به‌عنوان تن‌پوش و تنبان زیر یا زیرتنبانی، تنبان میانی یا شلیته، تنبان رو یا ایس تنبانه به‌عنوان پائين‌پوش، استفاده مي‌شود.

لباس عشاير، به‌گونه‌اي بوده كه علاوه بر پوشيده بودن بدن، وقار و زيبايي، امكان تحرك را از فرد نگرفته و با توجه به نوع زندگي متناسب باشد. اين نوع لباس در مردان هم داراي همين ويژگي‌ها است.

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha