• یکشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400012211944
  • خبرنگار : 50210

استاندار:

نگران تامین آب آشامیدنی برخی شهرها و روستاها استان مرکزی هستیم

نگران تامین آب آشامیدنی برخی شهرها و روستاها استان مرکزی هستیم

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: با توجه به کاهش بارش ها نگران تامین آب آشامیدنی برخی شهرها و روستاها هستیم.

سید علی آقازاده ۲۲ فروردین ماه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی با اشاره به اجرای سند سازگاری با کم آبی در استان، افزود: سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با کاهش بارندگی نگران کننده ای همراه شده است و حدود ۴۵ درصد در مقایسه با سال گذشته و ۲۲ درصد با بلندمدت با کسری بارش روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: این کاهش باعث شده نگرانی هایی برای تامین آب آشامیدنی تعدادی از شهرها و ۴۰ روستا داشته باشیم که از همین فردا باید برنامه ریزی و بررسی ها در این راستا آغاز شود.

آقازاده در خصوص استفاده از پساب فاضلاب در استان بیان کرد: عدم استفاده از این پساب در دیگر استان ها نیز وجود دارد در حالی که امکان استفاده از آن وجود دارد، میلیاردها تومان برای ایجاد مجتمع های تصفیه در کشور صرف می شود، اما از آب استحصال شده استفاده نمی شود و هدر می رود در حالی که باید در این شرایط از آب های زیرزمینی کمترین بهره برداری صورت گیرد و باید این معضل در استان حل شود و جلسه کمیته تخصیص برگزار شود تا از این امکان بهره برداری شود.

وی تصریح کرد: در انسداد چاه های غیرمجاز سیاست سال های گذشته را امسال هم ادامه می دهیم و فرمانداران در کنار دستگاه قضایی، مدیران امور اب شهرستان ها باید در زمینه برخورد  و انسداد چاه های غیرمجاز اقدام شود.

استاندار مرکزی با بیان اینکه در نصب کنتور موفقیت نسبی حاصل شده است، اما نتیجه کار بهتر از انسداد چاه ها بوده است، گفت: باید در انسداد چاه های استان ممارست داشته باشیم و در زمینه هوشمندسازی و نصب کنتور نیز باید با جدیت بیشتری ورود کرد و در اراضی زیرکشت برخی از سدها، نیز باید مدیریت لازم اعمال شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید ذخیره استراتژیک در سدها تحت تاثیر قرار گیرد چراکه ممکن است این شرایط کم آبی در سال های آتی ادامه یابد، گفت: شهرستان ها و فرمانداران باید نظارت جدی بر روند کار داشته باشند و در صورت وجود گلایه، باید با تعامل مسائل را حل کنند، امروز در شرایط کشور باید امور را با انسجام و تعاملات اداری پیش ببریم به همین دلیل توصیه می شود که مسائل و گلایه ها به شکل داخلی مطرح و حل شود.

وی افزود: در اجرای سند سازگاری با کم آبی جهاد کشاورزی عملکرد خوبی  داشته است و تغییر روش کاشت با توجه به ضرورت کاهش مصرف اب در مسیر درستی قرار دارد، اما امسال وضعیت بارندگی ها بسیار نگران کننده است و اگر بارش های خوبی در طول یک ماه آینده نداشته باشیم کشت دیم ضربه بدی می خورد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه سعید فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی اظهار کرد: در نصب کنتور های حجمی عملکرد ۷۵ درصدی حاصل شده است، اما نتیجه آن کاهش و صرفه جویی ۱۳۵ درصدی در برداشت آب است و باید به اثربخشی عملکردها توجه جدی شود چراکه برنامه سازگاری با کم آبی باید به افزایش صرفه جویی منجر شود.

وی با اشاره به کمترین بهره برداری از پساب در حوزه صنعت، گفت: اگر شخصی تقاضای استفاده از پساب داشته، اما استفاده نمی کند باید تعیین تکلیف شود و باید برای استفاده از این ظرفیت زمان تعیین کرد و باید نحوه تخصیص بازنگری شود تا بهره برداری مناسب از این آب صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha