• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403012816134
  • خبرنگار : 50130

اسکان ۶۱۵ هزار مسافر و گردشگر نوروزی در کردستان 

اسکان ۶۱۵ هزار مسافر و گردشگر نوروزی در کردستان 

ایسنا/کردستان مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان از اسکان ۶۱۵ هزار مسافر و گردشگر در استان در تعطیلات نوروزی امسال خبر داد. 

منصور مهرزاد امروز سه شنبه (۲۸ فروردین) در جمع خبرنگاران، استان کردستان را سومین مرکز گردشگری کشور در نوروز امسال اعلام کرد و افزود: امسال از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تا ۲۵ فروردین ماه سال جاری حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر و گردشگر به استان کردستان سفر کردند و حدود ۶۱۵ هزار نفر مسافر نیز اقامت داشته‌اند.

وی، از وجود پنج هزار و ۵۰۰ تخت هتلی در استان وجود خبر داد و بیان کرد: به صورت شبانه روزی می‌توان حدود ۴۱ هزار نفر مسافر را در هتل‌ها و مراکز اقامتی استان اسکان داد.

به گفته مهرزاد، امسال استان کردستان نسبت به سال قبل ۳ درصد کاهش مسافر داشت که عمده دلیل آن هشدارهای هواشناسی در غرب کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، از افزایش حضور گردشگران و مسافران در سطح استان طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: امسال به خاطر کمبود فضا مجبور شدیم که در اماکن دیگر استان، اسکان اضطراری داشته باشیم؛ کمبود جا و اسکان در استان اگر چه نشان از افزایش گردشگر و مسافر دارد اما گاها موجبات نارضایتی مسافرین را هم به دنبال داشته است.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه سهم ایران از درآمد سرمایه‌گذاری گردشگری در جهان بسیار کم است و این در حالی است که ایران به لحاظ جاذبه‌های گردشگری در رده هفتم جهان قرار دارد، بیان کرد: جذب سرمایه‌گذار در توسعه گردشگری امری تأثیر گذار است؛ در استان کردستان نیز که توسعه گردشگری در حال شتاب است باید سرمایه‌گذاران را جذب کنیم.

مهرزاد اعتبار مربوط به مرمت بناها و بافت‌های تاریخی را ۱۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در سال گذشته سه بنای تاریخی استان ثبت جهانی شده و در مجموع نیز تا کنون یک هزار و ۵۲ مورد نیز ثبت ملی شده است.

وی با اشاره به اهمیت معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، عنوان کرد: گردشگری بر معیشت سبز و افزایش اشتغال بسیار تأثیرگذار گذار است.

 مهرزاد با انتقاد از اینکه پرداخت تسهیلات در حوزه‌های مختلف مطلوب نیست اعلام کرد که طی سال گذشته در راستای حمایت از فعالان عرصه صنایع دستی حدود ۷۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و کردستان جزو استان‌های برتر در بخش پرداخت تسهیلات در کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان گفت: در پنجمین نشست شورای ثبت رویدادهای گردشگری کشور که در وزارت میراث‌فرهنگی برگزار شد، با ثبت سه رویداد مهم گردشگری کردستان در تقویم گردشگری کشور موافقت شد.

وی افزود: مراسم پیر شالیار و مراسم کومسای (جشن بهارانه پیرشالیار) در منطقه جهانی هورامان ۲رویداد مهمی بود که به‌صورت بین‌المللی با ثبت آن در تقویم گردشگری کشور موافقت شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه با ثبت جشن شکرانه برداشت توت‌فرنگی روستای شیان در سطح ملی نیز موافقت شد، اضافه کرد: ۲مراسم جشن نوروز کردستان(سنندج) و جشن نوروز پالنگان از دیگر رویدادهای مهمی بود که در این نشست مطرح شد.

وی یادآور شد: به‌منظور ثبت این رویدادهای مهم گردشگری استان در سطح بین‌المللی، مقرر شد جلسه‌ای با حضور مدیران وزارتخانه، استاندار کردستان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی کردستان در استان برگزار شود.

مهرزاد هدف از این اقدام مهم فرهنگی را توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه، افزایش شور و نشاط اجتماعی و پاسداشت فرهنگ محلی مردم استان اعلام کرد و گفت: کردستان دارای ظرفیت‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیاری است که باید در سطح ملی و فراملی معرفی شود.

 انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha