• یکشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 94052514011
  • منبع : نمایندگی قزوین

اهمیت توسعه ریشه گیاه در چیست؟

اهمیت توسعه ریشه گیاه در چیست؟

ایسنا/قزوین کارشناس گیاهان آپارتمانی با بیان اینکه ریشه سالم به رنگ کرم است، گفت: ریشه در زمان بیماری اول قرمز، بعد قهوه‌ای و در نهایت سیاه می‌شود که مرگ گیاه را در پی دارد.

کارشناس گیاهان آپارتمانی با بیان اینکه ریشه سالم به رنگ کرم است، گفت: ریشه در زمان بیماری اول قرمز، بعد قهوه‌ای و در نهایت سیاه می‌شود که مرگ گیاه را در پی دارد.

مهدی تجلی فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، اظهار کرد: ریشه یکی از اعضای مهم گیاه محسوب می‌شود که به دو شکل معمولی و افشان است، ریشه، موادغذایی را به خود گرفته و به صورت تدریجی به اندام‌های هوایی گیاه مثل ساقه و برگ انتقال می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سالم ماندن گیاه و رشد مناسب آن در گرو داشتن ریشه‌ای سالم است، تصریح کرد: ریشه سالم نباید آفت و بیماری داشته باشد چراکه بیماری ریشه باعث کاهش مقاومت و از بین رفتن آن می‌شود.

عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی قزوین خاکبرگ و کود را از عوامل تشدید بیماری‌های ریشه برشمرد و افزود: کرم ریشه نیز باعث از بین رفتن ریشه گیاه می‌شود.

وی تاکید کرد: خاک ریشه باید استریل و غنی از مواد آلی باشد که خاک غنی از مواد آلی به بستر کاشت معروف است.

تجلی فر با بیان اینکه بسترهای کاشت به صورت پیت موس، کوکوپیت و کوکوموس هستند، افزود: بستر کاشت کوکوموس ترکیبی از کوکوپیت و پیت موس غنی شده است، کوکوموس خاکی غنی شده و استریل است، زیرا برای توسعه ریشه باید خاک آن فاقد آلودگی و غنی از مواد آلی و همچنین سبک باشد.

وی با تاکید بر اینکه خاک سبک باعث ریشه دوانی سریع می‌شود، توضیح داد: علت انتخاب بستر کاشت کوکوموس این است که گیاهان به خاکی نیاز دارند که علاوه بر توسعه ریشه باعث استحکام ساقه باعث خوشرنگی برگ‌‎ها می‌شود.

عضو انجمن شیمی آمریکا ( ACS) ادامه داد: بستر کاشت کوکوموس برای ریشه‌دار کردن قلمه نیز به کار می‌‎رود.

تجلی فر گفت: ریشه چون یکی از اعضای مهم گیاه به شمار می‌رود و توسعه ریشه یکی از ارکان است باید ریشه فاقد آلودگی و دارای سلامت باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha