• شنبه / ۷ دی ۱۳۹۸ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98100704405
  • منبع : نمایندگی قزوین

کاهش سن ابتلا به بیماری‌ قلبی به خاطر سبک زندگی غلط

کاهش سن ابتلا به بیماری‌ قلبی به خاطر سبک زندگی غلط

ایسنا/قزوین یک متخصص قلب و عروق و فلوشیپ بالون آنژیوپلاستی گفت: سبک زندگی در نسل جدید تغییر کرده است به طوری که در گذشته میانگین سنی مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی بالای ۶۰ سال بود که در حال حاضر این رقم به ۴۰ سال رسیده است.

دکتر مهدی اکبرزاده، متخصص قلب و عروق و فلوشیپ بالون آنژیوپلاستی، در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام اینکه ۴۵ درصد مرگ‌ومیرهای کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است، اظهار کرد: قزوینی‌ها بیشتر از سرانه کشوری شیرینی مصرف می‌کنند و فعالیت بدنی کمتری دارند و همین موجب ابتلا آنان به بیماری دیابت می‌شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط وزارت بهداشت، استان قزوین بعد از یزد بیشترین میزان ابتلا به بیماری دیابت را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: آمار مبتلایان به سکته قلبی و گرفتگی عروق کرونر قلب در قزوین نسبت به جمعیت استان زیاد بوده و میزان بیماری در مبتلایان نیز شدیدتر و بعضاً پیشرفته است.

پزشک مجتمع درمانی جهاددانشگاهی قزوین تصریح کرد: بسیاری از بیماران علی‌رغم وجود علائم دیر به پزشک مراجعه می‌کنند و در حقیقت می‌توان گفت بسیاری از آنان در مرحله خطر سراغ پزشک می‌روند.

وی اشاره کرد: بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرند و بسیاری از بیماران آموزش‌های لازم را ندیده و حتی گاهی حاضر به پذیرش بیماری خود نیستند.

اکبرزاده بابیان اینکه تغییر سبک زندگی و طب پیشگیری قلب راه‌حل عدم ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است، خاطرنشان کرد: سبک زندگی در نسل جدید تغییر کرده است که باید اصلاح شود چون میانگین سنی مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی بالای ۶۰ سال بود که در حال حاضر این رقم به ۴۰ سال رسیده است و بیماران جوان‌تر شده‌اند و تمام این‌ها ناشی از سبک زندگی غلط است.

وی افزود: امروزه افراد تحرک کافی ندارند و برای تردد در مسیرهای کوتاه از تاکسی و حتی از اتوبوس استفاده می‌کنند، این در حالی است که در نسل‌های گذشته پیاده‌روی جزئی از زندگی آنان بوده است.

متخصص قلب و عروق و فلوشیپ بالون آنژیوپلاستی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر چاقی در کودکان نیز مشاهده می‌شود، عنوان کرد: علت اصلی آن تغذیه نامناسب و استفاده از فست فودهاست که انرژی زیادی داشته و کودکان نیز فعالیت بدنی کمی دارند که همه این‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهند تا کودکان چاقی داشته باشیم.

وی بیان کرد: تا ۶۵ سالگی آقایان بیشتر به بیماری قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند ولی از ۶۵ سال به بعد میزان ابتلا به این بیماری در بین خانم‌ها و آقایان برابری می‌کند.

اکبرزاده در پایان بابیان اینکه کالری دریافتی ما ایرانی‌ها زیاد است، یادآور شد: با عدم تحرک شاهد چاقی جمعیت هستیم؛ این در حالی است که چاقی، آلودگی هوا و مصرف سیگار ازجمله عوامل بروز این بیماری به شمار می‌روند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha