• شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 98122417918
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

مدیر روابط عمومی حوزه علمیه هرمزگان:

یأس و ناامیدی بزرگ‌ترین آفت جامعه است

یأس و ناامیدی بزرگ‌ترین آفت جامعه است

ایسنا/هرمزگان یک فعال فرهنگی و اجتماعی گفت: در کنار رعایت هشدارهای جدی نباید از امید و یاد خدا غفلت کنیم، یأس و ناامیدی بزرگ‌ترین آفت جامعه است و باید همراه با عمل‌گرایی عاقلانه، رعایت بهداشت و خودمراقبتی به ایجاد امید و آرامش در خود، خانواده و جامعه کمک کنیم.

حجت‌الاسلام داریوش حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به نظر می‌رسد با شیوع ویروس کرونا تعداد کثیری از شهروندان هنوز به این واقعیت پی نبرده‌اند که حقیقت  این ویروس بسیار خطرناک و کشنده است و حضور گسترده در مجامع شلوغ، بازارها و ترددهای شهری و بین‌شهری گواه این امر است.

وی افزود: کنترل شیوع این ویروس تا بخش زیادی به تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و عملکرد دولت‌ها بازمی‌گردد؛ اما بخش دیگری از آن نیز به‌عنوان مسئولیت اجتماعی و در قالب خودمراقبتی بر عهده ما شهروندان است، اگر هر کدام از ما مبارزه با این ویروس را با خودمراقبتی و خودقرنطینگی از خود آغاز نکنیم، مهار آن غیرممکن شده و خسارات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

این فعال فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: علاوه بر کشورمان شاهد هستیم که بسیاری از کشورهای دیگر نیز در حال مبارزه با این ویروس هستند و برخی نیز موفق شدند با قرنطینه خانگی بخش اعظمی از این ویروس را کنترل کنند، ما نیز باید از این تجربه درس بگیریم.

حسن‌زاده ادامه داد: همان‌طور که به دولت جهت مدیریتی که برای کنترل این بیماری داشته نقد وارد است به هر کدام از ما شهروندان نیز به دلیل بی‌توجهی به وظایف و مسئولیت‌هایی که در قبال جامعه داریم، این نقد بجا وارد است.

وی افزود: کم‌کاری در اتخاذ تصمیم‌های درست در زمان درست، لغو دیرهنگام پروازهای خارجی به‌خصوص به کشور چین، عدم مدیریت یکپارچه و بسیاری مسائل دیگر از اشتباهات دولت و آغاز مسافرت‌ها با تعطیلی مدارس، دامن زدن به شایعات و گمانه‌زنی‌های سیاسی و جناحی، حضور گسترده در بازارها، داغ شدن بازار احتکار و گران‌فروشی و جدی نگرفتن توصیه‌های پزشکی نیز از اشتباهات ما شهروندان بوده است.

مدیر روابط عمومی حوزه علمیه هرمزگان بیان کرد: ورود و شیوع این بیماری نباید صورت می‌گرفت که متأسفانه به دلیل برخی اهمال‌کاری‌ها اتفاق افتاد اما ازاین‌پس لازم است برای جلوگیری از پیشروی‌ها و شیوع بیشتر دولت و ستاد ملی کرونا تصمیمات قاطع‌تری را اتخاذ کنند، مبادی ورودی استان‌ها و شهرها را مسدود کرده و تمهیداتی جهت رفع مشکلات معیشتی و بهداشتی مردم به‌خصوص مستمندان بیندیشند.

حسن‌زاده افزود: هرچند تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های دولتی نیز از مسئولیت اجتماعی و نقش ما مردم در کنترل شیوع این بیماری کم نمی‌کند. عقل، شرع و انصاف حکم می‌کند هر یک از ما در برابر خود، خانواده و اجتماع مسئول بوده و به توصیه‌های بهداشتی، پزشکی و کارشناسی با دقت عمل کنیم.

وی تصریح کرد: هرگاه در این نظام مردم پای‌کار آمده‌اند توانستیم به مشکلات فائق آییم، ازاین‌رو امروز ضرورت حرکات و پویش‌های مردمی احساس می‌شود، اگر دولت کم‌کاری می‌کند، ما مراقبت و پیشگیری را به دل خانه‌های خود ببریم، اگر کسی محافظ ما نیست، ما با رمز «خود مراقبتی» از خانه و خانواده و جامعه خود محافظت کنیم.

این فعال فرهنگی و اجتماعی گفت: نباید منتظر دستورات و بخشنامه‌ها و اطلاعیه‌های اداری باشیم، برای مدتی خود را هرچند سخت در خانه قرنطینه کنیم، از ترددها و سفرهای غیرضروری صرف‌نظر کنیم، از تجمعات بپرهیزیم، اگر مجبور به سرکار رفتن هستیم بهداشت فردی و اجتماعی را جدی بگیریم. این فکر که «ویروس کرونا، بیماری و مرگ مال همسایه است»، اشتباه است و با قدرت و سرعتی که این ویروس منحوس دارد، اگر برای همسایه باشد نیز در صورت رعایت نکردن به‌زودی مهمان خانه ما خواهد شد. متأسفانه آمار روزانه مبتلایان و جان‌باختگان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت شوخی نیست و این واقعیت تلخ بر زندگی ما سایه انداخته است.

حسن‌زاده تصریح کرد: در کنار رعایت این هشدارهای جدی نباید از امید و یاد خدا غفلت کنیم، یأس و ناامیدی بزرگ‌ترین آفت جامعه است و باید همراه با عمل‌گرایی عاقلانه، رعایت بهداشت و خودمراقبتی به ایجاد امید و آرامش در خود، خانواده و جامعه کمک کنیم. بخشی از وظیفه اجتماعی ما نیز همین تزریق امید و پرهیز از ایجاد رعب و وحشت است ازاین‌رو با رعایت بهداشت، خودمراقبتی و خودقرنطینگی قطع‌کننده زنجیره انتقال ویروس کرونا و با امید، نشاط و دنبال کردن اخبار از منابع موثق، قطع‌کننده زنجیره انتقال ویروس وحشت و ناامیدی و شایعه باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha