• سه‌شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400022819650
  • منبع : نمایندگی کردستان

چرا جوانان تن به ازدواج نمی دهند؟

چرا جوانان تن به ازدواج نمی دهند؟

ایسنا/کردستان یکی از مشکلات کنونی جامعه امروزی کشورمان ازدواج دیرهنگام پسران و دختران ایرانی است بطوریکه حتی سن ازدواج در خانواده‌های مذهبی سر به فلک گذاشته شده است که می‌تواند دلایل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی، ترس از ازدواج و انتظارات خاص جوانان امروزی باشد.

مجرد ماندن، یک موضوع جهانی است که البته بسته به فرهنگ و نیازها و تفاوت‌های فردی ممکن است شکل‌های مختلفی به خود بگیرد، اما در همه آن‌ها زندگی مجردی و تجرد در سنین ازدواج قطعی است؛ بنابراین این واژه بیشتر به لحاظ سنی مطرح می‌شود و بار منفی آن بیشتر متوجه دختران است تا پسران.

تریفه منقی، روانشناس کردستانی در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت:  ترس از ازدواج یا همان گاموفوبیا یکی از دلایلی است که ازدواج جوانان را به تأخیر ‌انداخته است.

وی اظهار کرد: ازدواج یکی از تصمیم‌های مهم زندگی است که تأثیرات زیادی بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد می‌گذارد به همین خاطر لازم است که در زمان درست و با انتخاب فرد مناسب صورت گیرد.

منقی افزود: گاهی افراد به دلایل متعددی ازجمله افزایش مسئولیت‌پذیری، مشکلات شخصیتی و یا داشتن تصورات غلط درباره ازدواج، از آن هراس دارند، در این شرایط لازم است که با اتخاذ راهکارهای مناسب و کمک گرفتن از روانشناس بتوانید شرایط را برای ازدواج خود فراهم کنید.

این روانشناس کردستانی، گفت: بهره بردن از مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا در کنار کاهش ترس، بهترین انتخاب را برای زندگی مشترک داشته باشید.

منقی در ادامه با اشاره به اینکه ترسیدن از ازدواج از ترس‌های رایج در بین مردم بخصوص در مردان است، افزود: ممکن است فرد دچار شرطی‌سازی ترس شده باشد که در این صورت بهتر است در جلسات مشاوره شرکت کند، افراد به دلایل مختلفی ازجمله دلایل شخصی، مالی و اجتماعی ممکن است از ازدواج بترسند و در تصمیم‌گیری دچار مشکل شوند.

وی با بیان اینکه احساس ناامنی می‌تواند بزرگ‌ترین دلیل افراد از ازدواج باشد، ذکر کرد: ازدواج کردن همیشه آسان نیست، زوج‌ها باید با مهارت‌های لازم برای ازدواج موفق آشنا باشند، ازدواج مسئولیت‌های زیادی را به دوش افراد اضافه می‌کند علاوه بر این در ازدواج دیگر تنها مسأله، به اشتراک گذاشتن احساسات نیست بلکه افراد باید بتوانند تمام تعلقات مادی و حقوقی، خانوادگی و شخصیتی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

این روانشناس کردستانی، خاطرنشان کرد: ترس از ازدواج می‌تواند در پی هر رویداد ناگوار و ناخواسته‌ای به وجود بیاید که می‌تواند شامل طلاق والدین در کودکی، مشاهده چالش‌ها و مشکلات بسیار والدین در زندگی مشترک، شکست‌های عاطفی قبلی و شنیدن اعترافات والدین در مورد اشتباهاتشان در زمینهٔ ازدواج باشد.

وی گفت: ترسیدن از ازدواج و پذیرفتن مسئولیت سنگین آن می‌تواند ناشی از افسردگی فرد باشد؛ بنابراین علائم افسردگی در فرد باید بررسی شود در این شرایط فرد ممکن است که قلبا علاقه بسیاری به ازدواج داشته باشد اما تصمیم‌گیری در این باره ترس و اضطراب زیادی را در او برانگیزد.

به گفته منقی، کمبود اعتماد به نفس، تصویر تحریف شده فرد از خود و عدم اطمینان از عملکرد جنسی که همگی در شرایط افسردگی حضور دارند منجر به ترس در فرد می‌شود.

این روانشناس کردستانی، ادامه داد: افرادی که شخصیتی اجتنابی و یا درونگرا دارند قرار گرفتن در خانواده و روابط جدید برایشان بسیار دشوار است و بهداشت جسمی و روانی آنان را تهدید خواهد کرد. این افراد همواره می‌ترسند که دیگران به آنان بی توجهی کرده و محبتی دریافت نکنند از همین رو ازدواج کردن استرس و اضطراب را در آنان افزایش می‌دهد.

منقی با اشاره به اینکه ترسیدن زنان از ازدواج با ترسیدن مردان از ازدواج متفاوت است، خاطرنشان کرد: به طور کلی علائم اصلی که در مردان و زنان بروز پیدا می‌کند شامل ترس بسیار شدید و غیرمنطقی از ازدواج، اجتناب کامل از ازدواج یا هر رویداد و بحث مربوط به آن، تجربه احساس خشم، حملات اضطراب یا پانیک هنگام فکر کردن یا بحث کردن در مورد ازدواج و عزت نفس پایین است که افراد با داشتن این موارد تن به ازدواج نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه درمان شناختی-رفتاری یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی در درمان این مشکل محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: ترس از ازدواج می‌تواند با خاطرات و تجارب ناگوار در ارتباط باشد. درمانگر در این‌باره با درمانجو وارد گفت‌وگو و مشاوره می‌شود و تلاش می‌کند که افکار منفی مرتبط با ازدواج او را استخراج کند در واقع فرد مبتلا به گاموفوبیا افکار و تصاویر منفی از ازدواج دارد. درمانگر با استفاده از گفت‌وگوی سالم و همچنین تکنیک‌های درمانی این افکار را با افکار و تصاویری مثبت جایگزین می‌کند.

این رواشناس با بیان اینکه مواجهه درمانی یکی دیگر از درمان‌های موفقیت‌آمیز برای ترس از ازدواج محسوب می‌شود، افزود: در مواجهه درمانی، درمانگر بیمار را با شرایطی مشابه با ازدواج رو به رو یا بحثی جدی در مورد ازدواج ترتیب می‌دهد.

منقی در پایان یادآور شد: خانواده درمانی یکی از فاکتورهای مهم در کل فرایند درمان است، در خانواده درمانی درمانگر با سایر اعضای خانواده کار می‌کند و آگاهی آن‌ها را از ترس فرد در مورد ازدواج بالا می‌برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha