• سه‌شنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400031812904
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

درمان خشکسالی با طرح بین‌المللی ترسیب کربن

درمان خشکسالی با طرح بین‌المللی ترسیب کربن

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی اظهار کرد: طرح بین‌المللی ترسیب کربن در ۸ روستای شهرستان نهبندان در دست اجراست و تاکنون برای توانمندسازی جوامع محلی در این طرح، ۲۰ صندوق توسعه روستایی تشکیل شده است.

علیرضا یاری، امروز سه شنبه ۱۸ خرداد به رسانه‌های گروهی گفت: طرح بین‌المللی ترسیب کربن ابتکاری مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه عمران ملل متحد است که فاز نخست آن در شهرستان‌های سربیشه و خوسف اجرا شد و در ۱۵۰ هزار هکتار از شهرستان نهبندان هم  از سال ۱۳۹۶ به صورت رسمی آغاز به کار کرده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: هدف اصلی از اجرای این طرح را ارتقای توانمندی جوامع محلی برای احیا، مدیریت، توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و نیز توسعه روستایی دانست و افزود: در این مدت ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای این طرح در شهرستان نهبندان هزینه شده است.

وی بیان کرد: همچنین در راستای اجرای طرح ترسیب کربن در روستاهای نهبندان ۹۷۰ هکتار مدیریت روان‌آب اجرا و در منطقه زیر پوشش طرح ۶۵۰ هکتار نهال‌کاری و ۲۲۰ جلسه دوره‌های آموزشی اشتغالزایی برای روستاییان برگزار شد.

مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی تصریح کرد: با همکاری بنیاد برکت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی در منطقه زیر پوشش پرداخت شده که نقش موثری در ایجاد و پایداری اشتغال روستاییان داشته است.

یاری  افزود: طرح های ترسیب کربن از محل اعتبارات استانی در بیشتر شهرستان‌های خراسان جنوبی در دست اجراست و سال گذشته یک میلیارد تومان اعتبار برای این طرح‌ها پیش‌بینی شد، اما تاکنون مبلغی اختصاص نیافته است.

وی بیان کرد: طرح ترسیب کربن برنامه مشترک بین ایران (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور) و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) است که از نیمه سال ۲۰۰۵ میلادی در دشت حسین‌آباد غیناب سربیشه برای جلوگیری از پدیده بیابان‌زایی آغاز شد و بعد از موفقیت آن به سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی تعمیم یافت.

یاری ادامه داد: هدف نهایی این طرح، ارائه یک الگوی اجتماعی - اقتصادی برای رسوب کربن در جو است که با رویکرد محیط زیستی شروع می‌شود و با بررسی ظرفیت‌های اکولوژیکی ادامه پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در ارزیابی‌های سال ۲۰۱۷ از این طرح‌ها، اجرای طرح ترسیب کربن در سربیشه به عنوان یکی از ۱۰ طرح موفق بین‌المللی در دنیا معرفی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha