• یکشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400110301742
  • منبع : نمایندگی قزوین

به مناسبت روز زن انجام می‌شود

غربالگری سلامت زنان، به‌صورت رایگان در جهاد دانشگاهی قزوین

غربالگری سلامت زنان، به‌صورت رایگان در جهاد دانشگاهی قزوین

ایسنا/قزوین مدیر مرکز درمان جهاد دانشگاهی قزوین گفت: با توجه به اهمیت سلامت زنان و نقش غربالگری در تشخیص زودهنگام بیماری‌ها به ویژه سرطان سینه و رحم، مرکز درمان جهاد دانشگاهی قزوین به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) به مدت یک هفته غربالگری رایگان انجام می‌دهد.

زینب مشایخ در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سرطان سینه، تصریح کرد: ازجمله شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران و جهان سرطان پستان است که میزان شیوع آن در ایران ۹/۳۲ درصد و در جهان ۷/۱۱ است و هرسال این میزان در حال افزایش است.

وی افزود: بدخیمی سرطان سینه با تشخیص و درمان زودهنگام قابل‌درمان است، سرطان سینه از رشد بیش‌ازحد و غیرطبیعی سلول‌ها در بافت‌های مختلف پستان مانند غدد تولیدکننده شیر و مجاری شیری ایجاد می‌شود؛ اکثر توده‌هایی که در بافت پستان تشکیل می‌شود خوشخیم است و درصورتی‌که کنترل شود خطری ندارند اما در صورت تشخیص بدخیمی باید به دنبال درمان آن باشیم.

مدیر مرکز درمان جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: ازجمله عوامل خطر در سرطان سینه «جنسیت» است به‌طوری‌که میزان شیوع این سرطان در خانم‌ها بیشتر از آقایان است، این تصور که میزان شیوع سرطان سینه در آقایان صفر است، درست نیست و درصدی از آقایان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی بیان کرد: «سن» یکی دیگر از عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان سینه است، ابتلا معمولاً در خانم‌های بالای ۵۰ سال بیشتر است، «عوامل ژنتیکی» نیز با تغییر در ژن‌ها موجب ابتلا به سرطان می‌شود، «سابقه خانوادگی» سرطان سینه در بستگان نزدیک ازجمله مادر، خواهر، دختر و خاله نیز باید موردتوجه قرار بگیرد.

مشایخ بیان کرد: عواملی مانند دوره قاعدگی نامنظم، بلوغ زودرس، یائسگی دیررس و اولین زایمان بعد از ۳۰ سالگی نیز ازجمله مواردی هستند که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند، با توجه به اینکه شیوع سرطان سینه در زنان افزایش پیداکرده است باید به غربالگری آن توجه ویژه‌ای کرد.

وی افزود: غربالگری سرطان سینه باعث می‌شود بیماران به‌موقع شناسایی و درمان آن‌ها آغاز شود، هرچه درمان زودتر شروع شود نتیجه بهتری خواهد داشت، همچنین درمان به هنگام باعث کاهش هزینه‌های درمان در افراد مبتلا می‌شود.

مدیر مرکز درمان جهاد دانشگاهی قزوین تأکید کرد: خانم‌ها از سن ۲۰ تا ۶۹ سالگی باید غربالگری سینه را موردتوجه قرار دهند، در مرحله اول غربالگری معاینه توسط ماما، پزشک زن یا خود فرد انجام می‌شود، در صورت نیاز در مراحل بعدی سونوگرافی، ماموگرافی، mri، بیوپسی (نمونه‌برداری)، آزمایش ژنتیک و آزمایش غدد لنفاوی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: معاینه توسط پزشک زن یا ماما از سن ۲۰ سالگی باید آغاز شود، توصیه می‌شود هر سه سال معاینه تکرار شود، درعین‌حال هر فرد باید خودآزمایی پستان را آموزش ببیند و به‌طور روتین انجام دهد؛ بهترین زمان انجام معاینات بالینی یک هفته بعد از اتمام قاعدگی است.

مشایخ یادآور شد: توصیه می‌شود همه خانم‌ها از سن ۴۳ به بالا ماموگرافی پایه انجام دهند اگر خطری نباشد ماموگرافی هر ۲ سال و اگر خطری وجود داشته باشد باید سالانه تکرار شود، درصورتی‌که یکی از اقوام درجه‌یک به سرطان مبتلا باشد باید ماموگرافی در سن ۳۵ سالگی انجام شود، به‌ویژه افرادی که اقوامشان در سن کمتر از ۴۳ سالگی ابتلا به سرطان سینه را داشتند.

وی اظهار کرد: از سن ۶۹ سالگی به بالا نیاز به غربالگری نیست چراکه در سن بالا رشد تومور کاهش پیدا می‌کند و توده‌ها با ماموگرافی تشخیص داده نمی‌شود بنابراین برای این سن غربالگری توصیه نمی‌شود، خانم‌هایی در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال نیز باید توجه ویژه‌ای به انجام ماموگرافی داشته باشند چراکه انجام ماموگرافی روتین باعث کاهش مرگ زنان به دلیل سرطان سینه در این گروه سنی می‌شود.

مدیر مرکز درمان جهاد دانشگاهی قزوین تأکید کرد: زنانی که خودآزمایی می‌کنند باید توجه کنند که توده‌های خوشخیم و بدخیم سرطان سینه با معاینه قابل‌تشخیص نیستند اما در اغلب موارد توده خوشخیم است، بسیار اهمیت دارد که زنان به‌محض لمس توده یا بافت غیرطبیعی در سینه به پزشک مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: در بررسی فردی باید به هرگونه سفتی یا توده جدید در پستان یا زیر بغل حتی اگر دردناک و حساس نباشد توجه کنند، وجود ترشحات چسبنده، خونی، شفاف یا آبکی از نوک پستان حتماً جدی گرفته شود و به پزشک مراجعه کنند، هرگونه تغییر در ظاهر پوست پستان، قرمزی، التهاب و ظاهر پوست پرتقالی نیز باید توجه ویژه‌ای شود هرگونه پوست‌پوست شدن، قرمزی بیش‌ازحد، تورم، قرمزی، خارش نوک سینه و اطراف آن به مدت طولانی را نیز باید با پزشک در میان بگذارند.

مشایخ افزود: توصیه نهایی این است که همه خانم‌ها برای غربالگری سرطان اهمیت ویژه‌ای قائل شوند، غربالگری و معاینه روتین و به‌موقع می‌تواند از بدخیمی‌ها جلوگیری کند، علاوه بر معاینه سینه باید توجه ویژه به نمونه‌برداری دهانه رحم (پاپ اسمیر) نیز به‌صورت روتین انجام شود.

وی یادآور شد: مرکز درمان جهاد دانشگاهی قزوین به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) تصمیم دارد در این بخش کمکی داشته باشد بنابراین از امروز یکشنبه ۳ بهمن‌ماه تا پایان هفته ۶ بهمن‌ماه در مرکز درمانی جهاد دانشگاهی واقع در فردوسی ابتدای کوچه حمام پاک، تست پاپ اسمیر و معاینه سینه به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha