• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402021609821
  • خبرنگار : 50210

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی:

امنیت غذایی با امنیت ملی گره خورده است

امنیت غذایی با امنیت ملی گره خورده است

ایسنا/مرکزی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: امنیت غذایی با امنیت ملی گره خورده است، کمیت، کیفیت، سلامت و در دسترس بودن را از جمله مولفه های امنیت غذایی برشمرد.

علی صفری ۱۶ اردیبهشت ماه در جلسه قرارگاه زیستی استان مرکزی که با موضوع جوانی جمعیت برگزار شد، افزود: سلامت مواد غذایی باید در حدی باشد که سلامت نسل حاضر و آینده را در معرض خطر قرار ندهد. دشمن تهدید امنیت غذایی را به عنوان یک ابزار ضربه زننده به کشورها مورد استفاده قرار می دهد و این تهدید از طریق تهدیدات زیستی در بخش کشاورزی اعمال می شود.

صفری با اشاره به اینکه عوامل تهدید مانند ویروس و باکتری به صورت طبیعی وجود دارند، گفت: در بحث بیوتروریسم، با توجه به اینکه این ویروس ها و باکتری ها در مقابل داروها مقاومت می کنند به عنوان عوامل تهدیدکننده بکار می روند. در واقع، عوامل زیستی کمترین هزینه را برای دشمن به همراه دارند و قحطی و از بردن امنیت غذایی در کشورها در این حوزه دنبال می شود.

وی در خصوص عوامل تهدیدکننده باروری در بخش مواد غذایی، بیان کرد: تهدیدات زیستی در واقع اثرات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارند و مشکلات در باروری حاصل اثرات میان مدت و بلند مدت است و اثرات آن نسل به نسل منتقل شده و ممکن است حتی جهش های ژنتیکی را رقم بزند.

رییس جهاد کشاورزی استان مرکزی با تاکید بر اینکه اثرگذاری یک ماده بر باروری با یک آزمایش ساده مشخص نمی شود، گفت: مسلما بررسی اثرات، نیازمند آزمایشات پیچیده است و وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف است که اثرات مواد غذایی بر باروری را بررسی کند، البته کار پیچیده است و می توان از ظرفیت وزارت بهداشت در حوزه بررسی تاثیر مواد غذایی بر باروری یا ناباروری بهتر استفاده کرد تا اگر به نتیجه ای رسید، اصلاح کشت منطبق با این نتیجه به وزارت کشاورزی محول شود.

وی با اشاره به بررسی اثر محصولات تراریخته بر ناباروری از سوی وزارت جهاد کشاورزی، بیان کرد: برخی تحقیقات نشان می دهد که در کل مصرف محصولات تراریخته مضر هستند و البته برخی معتقدند مشکلی در این رابطه وجود ندارد، اما به هرحال با توجه به افزایش جمعیت برای تامین غذای مورد نیاز، تغییرات ژنتیکی محصولات انجام شده است که این امر افزایش کمیت و کیفیت را رقم زده و از این حیث تولید این محصولات در زمان کمتر و با مقاومت بیشتر در مقابل آفات، برای تامین غذای جمعیت بیشتر اقدام خوبی است، اما در کنار مزایا، معایب خاص خود را به همراه دارد.

صفری با اشاره به حساسیت وزارت جهاد کشاورزی نسبت به واردات محصولات کشاورزی و ممنوعیت واردات محصولات تراریخته، گفت: برخی تحقیقات نشان داده است که محصولات تراریخته در ناباروری اثرگذار است، اما هنوز نتایج جزئی تحقیقات اعلام نشده است و از طرفی تاثیر مانده سموم در محصولات بر این حوزه نیز در حال بررسی است. به نظر می رسد که اگر این مانده سموم بالا باشد در ناباروری موثر است و درصدد کاهش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و توسعه محصولات ارگانیک هستیم که باید به این بخش یارانه اختصاص یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha