• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99100201022
  • خبرنگار : 50163

توصیه مسئول آتش‌نشانی خرم‌دره:

مراقب محلول‌های شیمیایی ضدعفونی کننده باشید

مراقب محلول‌های شیمیایی ضدعفونی کننده باشید

ایسنا/زنجان مسئول آتش‌نشانی شهرداری خرم‌دره گفت: پرهیز از مخلوط کردن دو محلول جرم‌گیر یا لوله‌بازکن، پرهیز از تماس مواد با دست، پوست و مخصوصا چشم و اطمینان از تهویه مناسب هنگام استفاده از مواد شیمیایی جزو مواردی است که باید رعایت شود.

کیارش نظری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این روزها مواد شیمیایی در همه خانه‌ها مصرف می‌شود اما گاهی توجه نکردن به اصول ایمنی، حوادث جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد، اظهار کرد: با توجه به مصرف این مواد، آموزش شهروندان به‌ویژه مادران بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اینکه آنچه این روزها به نام جرم‌گیر یا لوله‌بازکن به فروش می‌رسد، بر دو نوع اسیدی و قلیایی (بازی) است، اضافه کرد: تشخیص اسیدی یا قلیایی بودن بسیار ساده است و اگر چند قطره از مایع را روی خاک یا رسوب دست‌شویی بریزید و کف کند، اسیدی است. در نوع قلیایی نیز وقتی روی خاک یا رسوب ریخته شود، کف نمی‌کند.

نظری با یادآوری این موضوع که لوله‌بازکن‌های قلیایی ممکن است به صورت جامد یا محلول عرضه شود، اضافه کرد: این‌ها را اغلب با بوی کلر که از آن منتشر می‌شود می‌توان تشخیص داد و در صورت تماس با پوست دست، پوست حالت لغزنده صابونی پیدا می‌کند.

این مسئول با اشاره به مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام کار با این مواد باید به یاد داشت، افزود: پرهیز از مخلوط کردن دو محلول جرم‌گیر یا لوله‌بازکن، پرهیز از تماس مواد با دست، پوست و مخصوصا چشم و اطمینان از تهویه مناسب هنگام استفاده از مواد شیمیایی اشاره کرد.

وی با تاکید بر این مطلب که استفاده از اسیدها برای باز کردن لوله‌ها بسیار خطرناک‌تر از مواد قلیایی یا بازی است پس هنگام خرید دقت کنید، حتی‌الامکان از نوع اسیدی استفاده نکنید، ادامه داد: پس از استفاده از لوله‌بازکن‌ها در صورتی که هرگونه بوی نامطبوع را متوجه شدید، به سرعت محل را ترک کنید، زیرا گازهای سمی خیلی سریع عمل می‌کنند و به شما فرصت خروج نمی‌دهند.

نظری با یادآوری این مطلب که هرگز هنگام کار با مواد شیمیایی تنها نباشید و حتما یک نفر دیگر نیز باید مواظب شما باشد، تاکید کرد: باید به یاد داشته باشیم که هر چاه فاضلاب بدون تردید دارای گاز سمی است. هرگز آتش و جرقه را به چاه فاضلاب نزدیک نکنید، زیرا خطر انفجار چاه و فرو ریختن ساختمان بسیار جدی است.

مسئول آتش‌نشانی خرم‌دره خاطرنشان کرد: از نظر ایمنی، وجود تهویه و هواکش برای چاه فاضلاب ضروری است. هنگام کار با چاه‌های قدیمی فاضلاب، باید بسیار محتاط بوده و با آن مثل یک منبع گاز قابل انفجار برخورد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha