• شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400060604087
  • خبرنگار : 50040

یک روانشناس:

باید با جریان کرونا همراه شویم/ پذیرش؛ لازمه تاب آوری

باید با جریان کرونا همراه شویم/ پذیرش؛ لازمه تاب آوری

ایسنا/گیلان یک روانشناس، کرونا را نیازمند رفتارهای مراقبتی دانست و افزود: ما نباید در برابر تغییر مقاومت کنیم، اما هنوز افرادی هستند که دوست دارند به روزهای قبل از کرونا بازگردند و باورشان نشده که کرونا اتفاق افتاده و هست لذا باید با جریان کرونا همراه شویم، زیرا بخشی از زندگی ما شده است.

زهره تیموری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری کرونا زندگی همه افراد را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: همه افراد به دنبال بالا بردن صبر و تحمل خودشان در این ایام هستند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش توان و انعطاف در مواجهه با مسائل و مشکلات، افزود: روزانه با آمارهای کرونایی مواجه هستیم، اما هر کدام از این اعداد عزیز و تکیه گاه یک خانواده هستند و مسئولیت های زیادی بر عهده داشتند و اکنون تحمل از دست دادن برای خانواده های آنان بسیار سخت است.

این روانشناس، با بیان اینکه افراد در مواجهه با مسائل و مشکلات به دو دسته تقسیم می شوند، تصریح کرد: برخی از افراد سختی ها را راحت تر پشت سر می گذارند و بهتر با شرایط کنار می آیند و بعد از شکست توان از جا بلند شدن را دارند و دوباره حرکت می کنند، اما برخی دیگر با یک اتفاق ساده از پا در می آیند و هدفشان را کنار می گذارند و امید به زندگی را از دست می دهند.

تیموری، با اشاره به مفهوم «تاب آوری» برای افزایش ظرفیت افراد در مواجهه با فجایع و وقایع و اتفاقات، گفت: تاب آوری یک مقوله روان شناختی است که توانایی ما را برای رو در رو شدن با مشکلات بالا می برد و انعطاف ما را در پشت سر گذاشتن روزهای سخت بیشتر می کند.

وی تاب آوری افراد را به معنی عدم مواجه با استرس ندانست و یادآور شد: افرادی که تاب آور هستند هم با مسائل و مشکلات و ورشکستگی و از دست دادن و... رو به رو می شوند، اما یاد گرفته اند که چگونه بر همه این اتفاقات فائق آیند و خودشان را با جریان زندگی همراه کنند.

این روانشناس، با اشاره به تعامل وراثت و محیط در شکل گیری شخصیت افراد، اضافه کرد: محیط هم شرایط یادگیری را فراهم می کند و هم اثرگذاری بالایی دارد. در واقع تاب آوری یک ویژگی ذاتی شخصیتی نیست که قابل تغییر نباشد، بلکه یک مهارت آموختنی است و باید آن را در خودمان به وجود آوریم.

وی با بیان اینکه علم جدید روانشناسی بر زندگی معنادار و هدفمند تاکید دارد، خاطرنشان کرد: انسان باید در زندگی هدف داشته باشد تا بتواند شرایط اجتناب ناپذیر را بپذیرد و درد و رنج هایی که در اثر اتفاقات ایجاد می شود را مدیریت کند، زیرا تولد و مرگ و روز و شب و شادی و غم در کنار هم هستند و امکان انتخاب وجود ندارد، بلکه ناگزیر هستیم یاد بگیریم با آنها کنار بیاییم.

تیموری، کرونا را یکی از شرایط و اتفاقات اجتناب ناپذیر زندگی ما دانست و متذکر شد: باید زندگی معنادار و غنی و هدفمند داشته باشیم، یعنی وقتی رابطه ای را آغاز می کنیم، جدایی را بپذیریم و تولد و مرگ را در کنار هم ببینیم. اگر از ترس شکست هیچ کاری را آغاز نکنیم، زندگی تهی خواهیم داشت و اگر زندگی غنی می خواهیم، در کنارش اتفاقات هم هست.

این روانشناس، با بیان اینکه تاب آوری در شرایط سخت معنا دارد؛ نه در وضعیت آرام، تصریح کرد: در شرایط سخت باید مهارت واکنش صحیح به اتفاقات را داشته باشیم لذا افرادی که تاب آور هستند در مسیر رشد احساس ارزشمندی می کنند و عزت نفس دارند و در برقراری روابط خوب با اطرافیان موفق هستند.

وی با تاکید بر لزوم فراگیری مهارت های مدیریت استرس، مدیریت خشم و حل مسئله، اظهار کرد: این مهارت ها آنی ایجاد نمی شود و باید در گذر زمان یاد بگیریم و صبور باشیم، زیرا شرط یادگیری توالی و تداوم است.

تیموری، کرونا را نیازمند رفتارهای مراقبتی دانست و افزود: ما نباید در برابر تغییر مقاومت کنیم، اما هنوز افرادی هستند که دوست دارند به روزهای قبل از کرونا بازگردند و باورشان نشده که کرونا اتفاق افتاده و هست لذا باید با جریان کرونا همراه شویم، زیرا بخشی از زندگی ما شده و خوشبختانه واکسن دارد و با رعایت فاصله گذاری می توانیم از خودمان مراقبت کنیم.

این روانشناس، زندگی را مساوی تغییر دانست و بیان کرد: اگر در زندگی به دنبال ثبات باشیم، بیشتر رنج می کشیم، زیرا همه روزهای زندگی اعم از خوب و بد و سخت و آسان پایدار نیست و جوانی و سلامتی و ثروت و فقر و بیماری و ریاست و... می گذرد لذا پذیرش این واقعیت تاب آوری ما را بالا می برد. امروز که با کرونا مواجه هستیم، هیچ نقشی نداشتیم که در این زمانه به دنیا بیاییم؛ همانگونه که مردم در زمان شیوع آنفلوانزا و آبله و وبا در صد سال گذشته هیچ نقشی در آن نداشتند.

تیموری، استرس ها را ناشی از عدم پذیرش تغییر دانست و ادامه داد: روند تکاملی مغز اینگونه است که خطر و تهدید و بدی ها را پررنگ می کند و لذا باید مغز را پرورش دهیم که موارد مثبت را ببیند؛ البته کرونا خانواده های زیادی را عزادار کرده، اما اتفاقات مثبتی ریزی هم رخ داده و برخی از آن سود برده اند.

وی با تاکید بر برقراری رابطه با اطرافیان، گفت: رابطه خوب با دیگران کمک کننده است و افرادی که تاب آور هستند، ارتباط خودشان را با دیگران حفظ می کنند و حس شوخ طبعی دارند لذا باید یاد بگیریم که از دیگران کمک بگیریم و بدانیم که این شرایط به زودی تمام می شود و نباید هدف و مسیر را گم کنیم و اولویت را سلامتی قرار دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha