• چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 96102010674
  • منبع : نمایندگی همدان

مهدکودک؛ زمینه‌ساز خلاقیت و رشد اجتماعی کودکان

مهدکودک؛ زمینه‌ساز خلاقیت و رشد اجتماعی کودکان

ایسنا/همدان یک کارشناس علوم‌تربیتی و برنامه‌ریزی آموزشی در ملایر گفت: مهدکودک می‌تواند به ارتقاء مهارت‌های اجتماعی و شخصیتی، تقویت هوش و یادگیری مهارت‌های اجتماعی کودکان کمک کند.

مریم خردمند در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کودکانی که به مهدکودک می‌روند به علت تعدد بازی‌ها و همبازی‌های بیشتر، نسبت به سایر کودکان فعال‌تر و پرتحرک‌تر هستند، اظهار کرد: در مقابل برخی کودکان که به مهدکودک نمی‌روند، بیشتر بازی‌های نشسته انجام داده و اکثر وقت خود را به تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای می‌گذرانند که می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیرات منفی جسمی و روحی بگذارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این کودکانی که به مهد می‌روند از خود خلاقیت‌هایی نشان می‌دهند که منجر به تشویق و دریافت پاداش می‌شود، همین تشویق‌های مربیان مهد باعث می‌شود حس اعتماد به نفس کودکان بالا رفته و از نظر ذهنی و اجتماعی از رشد خوبی برخوردار شوند و در سال‌های تحصیلی، کمتر دچار افت شده و از نظر هوشی نیز نسبت به کسانی‌که مهد نرفته‌اند از هوش و استعداد بهتری برخوردار باشند.

خردمند تصریح کرد: تجربه نشان داده بچه‌هایی که به مهدکودک رفته‌اند، در یادگیری مسائل و نحوه برخورد با مسائل آموزشی در مدرسه موفق‌ترند و با روحیه و انگیزه بیشتری پا به مدرسه می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: مردم تصور می‌کنند مهدهای‌کودک جایی برای نگهداشتن بچه‌های خانواده‌های کارمندان و سرگرم کردن آنهاست اما واقعیت چیز دیگری است به طوریکه امروزه اکثر والدین اعم از شاغل و غیرشاغل، تمایل به ثبت‌نام فرزندانشان در مهد دارند.

این کارشناس علوم‌تربیتی و برنامه‌ریزی آموزشی درباره ترغیب کودکان برای رفتن به مهدکودک، افزود: کودکان به همان میزان که نسبت به شرایط جدید اشتیاق نشان می‌دهند، ممکن است دچار اضطراب و ترس بشوند بنابراین آماده کردن کودکان برای رفتن به مهدکودک یک امر بسیار مهم و نقش مربی در این بین غیرقابل انکار است.

خردمند خاطرنشان کرد: در واقع بیشتر کودکانی که رفتن به مهد را تجربه می‌کنند، در روزهای اول فضای مهد را به خوبی نمی‌پذیرند و بی‌تابی‌ها و اضطراب‌های زیادی از خود نشان می‌دهند اما اگر مربیان تعلیم دیده و مجرب در مهد باشند و تعامل درستی بین والدین و مربیان به وجود بیاید، محیط مهدکودک می‌تواند از جذابیت خاصی برای کودک برخوردار شود.

وی با تأکید بر ضرورت ایمن بودن مهدکودک از نظر فیزیکی و بهداشتی، یادآور شد: تخصص و علم مربیان و رفتار مناسب آنان با کودکان دومین آیتم مهم در یک مهدکودک شاخص و استاندارد محسوب می‌شود .

خردمند افزود: تعداد کودکان در یک مکان واحد و نحوه مراقبت از آنها شاخص‌های مهمی در انتخاب مهدکودک به شمار می‌روند همچنین اجرای برنامه‌های متنوع و سازگار با روحیات بچه‌ها نظیر بازی‌های مناسب، برگزاری رقابت‌هایی که هوش‌هیجانی را تقویت می‌کند و حضور در مراسم مختلف ملی و اسلامی از دیگر فاکتورهای یک مهدکودک پویا و مناسب است .

وی توصیه کرد: والدین در انتخاب مهدکودک نهایت دقت را به عمل بیاورند و تنها میزان شهریه یا دوری و نزدیکی مهد را مدنظر قرار ندهند و سعی کنند فرزندان خود را تحویل مهدکودکی دهند که مدیر و مربیان آن نسبت به آینده بچه‌ها حساسیت بیشتری نشان می‌دهند .

این کارشناس علوم‌تربیتی و برنامه‌ریزی آموزشی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بهترین بازی‌ها در مهدهای‌کودک آنهایی هستند که برای انجامشان نیاز به آموزش زیاد، زمینه‌چینی طولانی و استفاده از وسایل ویژه و گرانقیمت نباشد.

وی اضافه کرد: بازی‌های سنتی، پیدا کردن گمشده، نقاشی در هوا، لب‌خوانی کردن، سبد میوه و ... تعدادی از این بازی‌ها هستند که با کمترین امکانات قابل اجرا در مهدکودک هستند و علاوه بر افزایش مهارت‌های کلامی کودکان، باعث تحرک و جنبش‌پذیری آنها می‌شوند.

خردمند با اشاره به اینکه مربیان علاوه بر آموزش، نقش جایگزین مادر را برای کودک ایفا می‌کنند، خاطرنشان کرد: مربی باید بتواند اضطراب کودک را به حداقل برساند، احساس امنیت را در کودک تقویت کرده و در عین حال او را کنترل کند.

وی با بیان اینکه لازم است درباره شخصیت و نحوه رفتار مربیان و اینکه تا چه حدی قادر هستند نقش جانشین مادر را ایفا کنند، تحقیق کنیم، اظهار کرد: نکته بعد نحوه انتقال مطالب و آموزش به کودکان است که این‌کار نیاز به حوصله، تخصص و تجربه بالا دارد و مربیانی در امر موفق هستند که علاوه بر مطالعه، از تجارب سایر مربیان کمک بگیرند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha