• شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98082516278
  • منبع : نمایندگی قزوین

وزیر آموزش‌وپرورش:

خط قرمز ما در پیش‌دبستانی رعایت استاندارد آموزشی است

خط قرمز ما در پیش‌دبستانی رعایت استاندارد آموزشی است

ایسنا/قزوین وزیر آموزش‌وپرورش گفت: تعلیم و تربیت در دوره پیش‌دبستانی باید مبتنی بر نمایش، نشاط و شادابی باشد و کوچک‌ترین اهمالی را در استانداردسازی نمی‌پذیریم.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش امروز 25 آبان در دومین همایش ملی هویت کودکان ایرانی و اسلامی که در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، تصریح کرد: هویت از موضوعات اساسی در آموزش‌وپرورش است که باید درک درستی از جایگاه آن داشته باشیم تا بتوانیم سند تحول بنیادین و نظام تعلیم و تربیت را اجرا کنیم.

وی افزود: برای ساختن جامعه باشکوه و بالنده نیازمند مردمانی توانمند هستیم که بتوانند نقش‌های دقیقی برای هویت ایفا کنند، انقلاب اسلامی درصدد احیای تمدن اسلامی، پیشرفت و تعالی سرزمین است و برای عزتمندی ایران، سربلندی مردم و ساختن جامعه مستقل و خوداتکا هدف دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای ساختن کشور باید فرهنگ ایرانی اسلامی را محور کار قرار دهیم، در جامعه ما فرهنگ استکبارستیزی تبلیغ می‌شود و حمایت از مظلومان سرلوحه کار قرار دارد، ترکیبی که در کشور تلاش می‌کند باید نسبت تلاش را با این اهداف مشخص کند.

وی تأکید کرد: اقدامات زیادی برای دستیابی به این هدف صورت گرفته است اما سنگ بنا و نقطه آغازین و بنیادین این اهداف به میزان یادگیری جامعه بستگی دارد، درواقع برای اینکه درک روشنی از تحقق اهداف داشته باشیم باید روی میزان و یادگیری جامعه متمرکز شویم و اطمینان پیدا کنیم اهداف دست‌یافتنی است.

به گزارش ایسنا، حاجی میرزایی عنوان کرد: در حال حاضر در عرصه صنعت و کشاورزی با جدیت تلاش می‌شود اما سنگ بنا و نقطه آغاز به جهت وحدت نظری و پژوهش علمی متوقف است، زندگی اجتماعی بشر زمانی که شکل گرفت با ابزار سمع، بصر و آگاهی مناسبات را با انسان‌های دیگر و طبیعت ترتیب داد.

وی خاطرنشان کرد: پیوند انسان‌ها با محیط اجتماعی فرهنگی و نهادها به عنوان الگوها و چهارچوب ارتباط انسانی است، توانمندی در تکنولوژی رابطه انسان و طبیعت را بهتر کرد اما کیفیت نهادها بستگی به کیفیت یادگیری دارد و ما باید به تعلیم و تربیت و یادگیری در سنین کودکی اهمیت بیشتری دهیم.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: انسان‌ها با ارتباط برقرار کردن با طبیعت به آن چیره شدند، وقتی خواستند با محیط اجتماعی ارتباط برقرار کنند نیز نهاد ایجاد کردند تا پیچیدگی زندگی انسان‌ها آسان شود.

وی بیان کرد: ارزیابی موفقیت کشورها بر اساس ساماندهی مناسبات اجتماعی و یادگیری است و نظام آموزشی در تنظیم روابط انسان و طبیعت و بهبود مناسبات اجتماعی و کارآمد کردن نهادها نقش‌آفرین است، نهادها اساس زندگی انسان را می‌سازند و ما را در دستیابی به اهداف بلند راهنمایی کنند.

 حاجی‌میرزایی خاطرنشان کرد: ارزیابی موفقیت کشور در ساماندهی مناسبات با طبیعت و ساماندهی مناسبات اجتماعی قابل‌پیگیری است، تفاوت‌های جامعه محصول مناسبات جمعی و یادگیری‌های جامعه است و نظام آموزشی در هردو این مناسبات نقش‌آفرینی دارد.

وی تأکید کرد: باید پرسید این نظام آموزشی چگونه می‌تواند کارآمدی نهادها را محقق کند و پاسخ داد هویت یکی از محصولاتی است که در پرتو جامعه و یادگیری شکل می‌گیرد، دیدن، شنیدن و درک کردن در همه افراد وجود دارد و تمایز انسان‌ها در این تفاوت‌هاست که هویت را شکل می‌دهد.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: اگر امیدی برای اصلاح نهادها وجود دارد نقطه اصلی آموزش‌وپرورش است، هویت یک شناسه و وجه تمایز و نتیجه یادگیری و محصول تعامل با جامعه است که با شناسنامه فرق دارد.

هویت محصول تعاملات ما با جامعه است

وی تأکید کرد: این‌که چه تلقی از خودداریم اهمیت دارد و درس زمزمه محبت معلمان در شکل‌گیری هویت مهم است، هویت شناسه و محصول تعاملات ما با جامعه است وقتی سخن از شناختن میگوییم فراتر از بستر شناسنامه است.

به گزارش ایسنا، حاجی میرزایی بیان کرد: این طبقه‌بندی و ادراک شیوه مناسبات را بین انسان‌ها به وجود می‌آورد انسان در چارچوب ذهنی عمل می‌کند، شیوه اقدام ما و شیوه سبک زندگی ما متأثر از سازمان ادراک ما است، به‌تدریج با بازخورد محیط اصلاح و تقویت می‌شود و شکل می‌گیرد.

وی تأکید کرد: اگر چیزی که داریم مطلوب است نهاد مطلوب ساخته است اگر نامطلوب است محصول نهاد نامطلوب است، سرزنش کردن و برچسب زدن تأثیر زیادی در روح و روان دانش آموزان دارد و باید مراقب باشیم تا این مسائل در دوره پیش‌دبستانی ریشه نگیرد چراکه برچسب ویرانگر شخصیت انسان می‌شود و زمزمه محبت معلمان تصویری درست از هویت منتقل می‌کند.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: درک انسان‌ها از خود در بستر اجتماعی شکل می‌گیرد و جامعه به ما منتقل می‌کند و تأثیر اساسی در شخصیت ما دارد، هویت واقعی محصول تصویری است که جامعه و معلم منتقل می‌کند، رسالت آموزش‌وپرورش مداخله برای سازمان‌دهی و ساماندهی بهتر ادراکات است باید به دانش آموزان کمک کنیم تا درست‌تر ببینند، بشوند و آگاه‌تر شوند.

وی تأکید کرد: یادگیری و مداخلات هدفمند و سنجیده است که ظرفیت یک جامعه را برای دستیابی به اهداف بلند بالا می‌برند، دو نقشه آغازین داریم تحول جامعه و دستیابی به اهداف از یادگیری آغاز می‌شود، اینکه چگونه به فرزندان آموزش می‌دهیم نشان می‌دهد که آینده چگونه خواهد بود و آینده جامعه را خواهد ساخت.

حاجی میرزایی یادآور شد: مأموریت بزرگ‌سالان تجهیز والدین و درک درست از خطیر بودن دوره پیش‌دبستانی است، خانواده مسئول تربیت و مدارس کمک یاور خانواده‌ها هستند، در دوره پیش‌دبستانی تعلیم و تربیت باید مبتنی بر نمایش، نشاط و شادابی باشد و کوچک‌ترین اهمالی را در استانداردسازی نمی‌پذیریم.

وی بیان کرد: خط قرمز ما در پیش‌دبستانی رعایت استاندارد آموزشی لازم است؛ و باید بانشاط‌ترین نیروها بهترین برنامه‌ها در این دوره باشد این همایش نیز ادای دین به تمدن اسلامی، انقلاب، ایران و آرمان‌ها و اهداف شهداست.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید از روز نخست تولد مراقب تربیت فرزندان باشند ولی ما در دوره پیش‌دبستانی از وضعیت مطلوب فاصله‌داریم که باید جبران شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha