بابک کریمخان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به طرح آزاد شدن واردات خودرو، اظهار کرد: آنچه که به عنوان هدف و دفاع از این این طرح از سوی وزارت صمت مطرح شده این است که اکنون جایگزین چندانی برای خودورهای ارزان قیمت در بازار داخل نداریم و واردات خودروهای تا هزار سی سی میتواند جایگزینی برای این خودروها در بازار باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر از آنجایی که خودروسازان اعلام میکنند در ضرر هستند و زیان تولید برای خودروهای ارزان قیمت بیشتر است، از همین رو تمایل کمتری برای عرضه این مدل خودروهای ارزان قیمت به بازار دارند.
به گفته این فعال صنعت خودرو، حتی در زمینه قرعهکشیها نیز احتمال اینکه خودروهای متوسط به بالا دیگر مشمول قرعه کشی نباشند نسبت به خودروهای ارزانتر بیشتر است که میتوان در گروه خودروسازی سایپا به شاهین و کوییک اتومات و در گروه ایران خودرو به تارا و دناپلاس اتومات اشاره کرد.
رئیس انجمن قطعهسازان استان کرمانشاه با بیان اینکه واردات خودرو تا سقف 10 هزار دلار میتواند تا حدودی جای خالی خودروهای با قیمت مناسب را در بازار پر کند و پاسخگوی نیاز متقاضیان خودروی با قیمت پایین باشد، یادآور شد: با واردات این خودروها این انتظار میرود که التهاب بازار خودرو تا حدودی کمتر شود.
کریمخان معتقد است، با افزایش عرضه این دسته از خودروها و فروکش کردن التهاب در بازار، قیمتها چه برای خودروهای داخلی و چه خارجی باید روند کاهشی داشته باشد، اما نباید فراموش کرد قیمت خودرو در بازار کشور از عوامل متعددی تاثیر میپذیرد و از همین رو نمیتوان به طور قطع اعلام کرد که حتما قیمت ها کاهشی خواهد شد.
وی نرخ ارز را یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت خودرو دانست و عنوان کرد: چنانچه قیمت ارز بالا برود، باز هم با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود.
این فعال صنعت خودرو گفت: باید دید زمانی که واردات صورت میگیرد وضعیت قیمتها در بازار و استقبال مردم از این خودروها چطور خواهد بود و آن زمان دقیقتر میتوان اظهار نظر کرد.
وی نکته مهم دیگری که در زمینه آزادشدن واردات خودو باید در نظر گرفته شود را واردات خودروهای تا سقف حدود 10 هزار دلار اعلام کرد و افزود: در چنین محدوده قیمتی نمیتوان توقع داشت که خودروهای خیلی مطلوب اروپایی وارد بازار شود و عمدتا واردات خودروهایی را خواهیم داشت که سطح متوسط رو به پایین هستند که شاید توقع برخی از مردم را برآورده نکند.
کریمخان تاکید کرد: به هر حال نباید روند آزاد شدن واردات خودرو بگونهای باشد که بازار کشور را به محلی برای ورود خودروهای بی کیفیت خارجی تبدیل کند.
انتهای پیام
نظرات