• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400033123480
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

وقتی کرونا مانع آموزش نشد

وقتی کرونا مانع آموزش نشد

ایسنا/اصفهان در بحبوبه‌ای که کرونا بر سر انسان آوار کرد، مراکز آموزشی نخستین گروهی بودند که با تعطیل‌های اجباری روبرو شدند، اما آموزش تعطیل بردار نبود و برای ماندن در این عرصه، «آموزش از راه دور» جایگزین آموزش در کشور شد؛ در این میان بُرد از آن مراکزی شد که با شیوه‌های نوین همگام شدند و توانستند مانند دوران قبل از کرونا، سکان آموزش را در دست گرفته و از قافله عقب نمانند.

در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا که چاره‌ای جز تعطیلی نبود، مسئولان بارها مردم را به استفاده از فضای مجازی و شیوه‌های نوین آموزشی ترغیب می‌کردند. در شرایطی که نمی‌دانستیم کرونا تا چه زمانی همراه ماست و از سویی دیگر آموزش نیاز جامعه بود، مسئولان بارها خواستار تغییر نگرش جامعه در کار و آموزش شدند و معتقد بودند که باید از شیوه‌های قدیمی آموزش جدا شد، چراکه تداوم شیوه‌های قدیمی آموزش در آموزشگاه‌ها، موجب تعطیلی آنها خواهد شد.

در اسفندماه طرح جایگزینی آموزش الکترونیکی به جای آموزش حضوری از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شد و مسئولان وزارت علوم بارها در صحبت هایی بر لزوم استفاده از تجربیات و زیرساخت‌های مهیاشده برای آموزش الکترونیکی در دوران پساکرونا خبر دادند.

در این باره، منصور غلامی -وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر عبور از روش‌های سنتی در انجام امور آموزش عالی، خواستار تداوم آموزش‌های مجازی در دانشگاه‌ها شد و اظهار کرد: مدل آموزش عالی کشورمان با مدل آموزش عالی کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی تشابه زیادی دارد و ما می‌توانیم با بومی سازی تجربیات آنان در انجام امور، برنامه‌ریزی های مناسبی داشته باشیم.

آرش اخوان طبسی- مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان نیز در نخستین ماه‌های ورود کرونا به کشور و تعطیلی‌های مراکز آموزشی به ایسنا، گفت: به عقیده ما هیچ آموزشگاهی در شرایط حال حاضر نباید تعطیل باشد، بلکه باید در بستر فضای مجازی آموزش‌های خود را دنبال کرده و چرخه فعالیت خود را متوقف نکنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون در حوزه فناوری اطلاعات به طور جدی به شیوه‌های نوین آموزشی از جمله آموزش مجازی در کشور نگاه نشده است، کرونا را تلنگری برای تقویت این سیستم آموزشی و ارتقای آن دانست و از ارائه مدلی جدید که تلفیقی از آموزش الکترونیک و دوگانه است به آموزشگاه‌های آزاد استان اصفهان خبر داد.

اخوان طبسی آن زمان تاکید کرد که در این راه آموزشگاه‌هایی که این موضوع را متوجه شده و در راستای آن گام بردارند، می‌توانند در این بحران بهتر عمل کنند، چراکه استفاده از شیوه‌های سنتی منسوخ شده و دیر یا زود رو به نابودی می روند.

آموزش از راه دور، ریشه در زمان‌های قدیم داشته و به عقیده بعضی از صاحب نظران به زمان افلاطون و شاگردش دیونسیس می‌رسد! اما بر اساس شواهدی، اولین آموزش از راه دور به شیوه پستی و مبادله مواد آموزشی و پرسش و پاسخ از طریق پست در سال‌های ۱۷۲۸ میلادی انجام گرفته و از آن زمان تا به حال شکل‌های مختلفی از آموزش به صورت های ترویجی، ارشادی و آکادمیک از طریق مکاتبه، ضبط صوت، برنامه‌های تلویزیونی، ویدیویی و اخیرا ماهواره‌ای و... انجام شده است، اما آموزش از راه دور به شیوه‌ای جدید یعنی با بهره‌گیری از تکنولوژی نوین کامپیوتری و از همه مهمتر اینترنت، پدیده‌ای نو است.

آموزش مجازی به ۳۰ هزار نفر در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان

دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی خیلی سریع وارد عمل شدند و آموزش مجازی مانع توقف آموزش در کشور شد. معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی اصفهان از مراکزی است که با وجود تعطیلی‌های ناشی از بحران کرونا، توانست با اتکا به شیوه‌های آموزشی نوین خود را در عرصه آموزش همچون گذشته حفظ کند و تا جایی که در سال گذشته که بحران کرونا بر کشور حاکم بود، ۳۰ هزار نفر در این مرکز از خدمات آموزش مجازی بهره‌مند شدند، این تعداد شامل آموزش فراگیران آزاد و آموزش‌های ضمن خدمت است.

جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به عنوان بازوی آموزشی در کنار دانشگاه‌ها سال‌هاست که همگام با تحولات علمی و فناوری، جهت گسترش دانش و مهارت در سطح جامعه و تربیت متخصصان کارآمد و کارآفرین برای توسعه کشور، به ارائه آموزش‌های تخصصی و کاربردی علمی در سطح ملی و منطقه‌ای همت گمارده و توانسته است نه تنها توجه عامه مردم، بلکه استقبال اقشار دانش‌آموخته را نیز به دوره‌‍‌های آموزشی خود معطوف دارد و با فعالیت هفت مرکز آموزشی در شهر اصفهان و شهرستان‌ها، سالانه بیش از ۳۵ هزار فراگیر را در گروه‌های علوم انسانی و تربیتی، پزشکی، مدیریت و حسابداری ، کامپیوتر، زبانه ای خارجه و هنر  تحت آموزش قرار می‌دهد.

از چهار اسفند ۱۳۹۸ و همزمان با تعطیلی‌های فراگیر در کشور در پی شناسایی موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹، استارت آموزش مجازی در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان زده شد و این مرکز توانست، چند جلسه کلاس باقی مانده پایان ترم را به شیوه مجازی به اتمام برساند. راه اندازی «کمپ نوروزی» شروع فعالیت وبینارهای آموزشی این مرکز شد و از این تاریخ به بعد، آموزش الکترونیک جهاد دانشگاهی واحد اصفهان رسما قوت گرفت و تاکنون اقدامات متعددی در راستای بهبود کیفیت برگزاری کلاس‌های آنلاین طی یک سال گذشته انجام شده است.

افسون نیازبخش- معاون آموزشی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از اسفند ۱۳۹۸ و آغاز همه‌گیری کووید در سطح کشور و سایر نقاط دنیا، معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی اصفهان نیز به آموزش مجازی روی آورد، اظهار کرد: به دلیل اینکه فرهنگ حاکم بر مجموعه‌های آموزشی مهارت محور در ایران، آموزش به شکل حضوری است، همه گیری کووید و در پی آن تعطیلی مراکز و مجازی شدن آموزش، چالشی را برای آموزشگاه‌ها ایجاد کرد.

وی افزود: بروز غیرمنتظره این بیماری و تبدیل ناگهانی کل آموزش به شکل مجازی و همچنین مشکلات متعددی از قبیل تعداد فراگیران همزمان جهت برگزاری کلاس به صورت مجازی، عاملی شد تا زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود و هم اکنون به صورت همزمان بدون محدودیت فراگیر در سامانه آموزش مجازی در حال برگزاری دوره‌ها هستیم و توانسته ایم به خوبی بر این مشکلات غلبه کرده و در کمترین وقفه برگزاری کلاس‌ها را داشته باشیم. 

معاون آموزشی جهاددانشگاهی واحد اصفهان تاکید کرد: در این یک سال با توجه به تجربیات به دست آمده برای برگزاری دوره های آنلاین با همان کیفیت دوره‌های حضوری، غیر از زیرساخت مناسب، قابلیت‌های دیگری به سامانه اضافه شده تا کیفیت کلاس‌ها بیشتر و بهتر شود. امکان ارتباط دوسویه فراگیر با استاد به منظور تعامل بهتر ارتباطی که با امکان روشن شدن دوربین استاد و فراگیر روی سامانه فراهم شده است یکی از این قابلیت هاست که می توان از این طریق تعامل کلاس مجازی را به کلاس حضوری نزدیک کرد.

نیازبخش با بیان اینکه برخلاف تصوری که فراگیران دارند، آموزش مجازی با کیفیت، در دنیا گران‌تر از آموزش حضوری است، خاطرنشان کرد: هزینه‌های دیگری مانند تولید محتوا نیز به این آموزش اضافه می‌شود. علاوه براینکه حجم کاری که اساتید در آموزش مجازی برعهده دارند، بسیار بیشتر و سخت‌تر از آموزش حضوری است.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در توضیح فعالیت‌های انجام شده در یک سال گذشته در حوزه آموزش مجازی در این معاونت، گفت: آموزش بیش از ۳۰ هزار نفر فراگیر از افتخارات ما در این دوران است. علاوه بر اینکه تجربه‌های ارزشمندی به‌ویژه در حوزه آموزش مجازی کسب کرده‌ایم و اکنون می‌توان گفت که نگرانی و ترس از آموزش مجازی تاحدود زیادی برطرف شده و طبق نظرسنجی های انجام شده بیش از ۸۰ درصد از فراگیران مرکز آموزش الکترونیک، بعد از بیماری کووید، باز هم تمایل به شرکت در دوره های مجازی را دارند که این نشان دهنده تغییر در فرهنگ و پذیرش آموزش مجازی است.

وی گفت: علاوه بر دوره‌های عمومی، دوره‌های مهارت محوری همچون دوره تکنسین داروخانه، دستیار دندانپزشک، مدیریت زخم با نسل جدید پانسمان‌های نوین، تربیت معلم عمومی و تخصصی، تربیت مربی –موسس و مدیریت مهدکودک و پیش دبستانی –حسابداری، مهارت هفت گانه کامپیوتر- نرم افزارهای گرافیکی و وبینارهای مختلفی برگزار شده است و همچنین دوره های ضمن خدمت برای ۱۴۰۰۰ نفر از کارمندان، مدیران میانی و ارشد سازمان ها و ادارات نیز به صورت مجازی، در این یک سال برگزار شده است.

آموزش آنلاین نشان داد که «اگر بخواهیم، می‌توانیم» و نمونه بارز آن در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان رقم خورد؛ جایی که کرونا تهدیدی برای مراکز آموزشی شد، این مرکز توانست با تقویت زیرساخت‌های آموزشی خود از شیوه‌های نوین بهره گرفته و فراگیرانی از دیگر شهرهای کشور و حتی کشورهای همجوار را جذب کند و به نوعی آموزش‌های خود را با کمک بستر الکترونیک جهانی سازد.

علاقه مندان به ثبت نام دوره‌های مجازی در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت jdisf.ir مراجعه یا با شماره های ۳۶۲۵۴۱۲۴ و ۳۶۲۵۴۱۲۵ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha