• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 96112413504
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

گزارش نشدن موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان‌شرقی

گزارش نشدن موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان‌شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است.

«امیر حسین بهداد» در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: حدود دوماه از آخرین کانون این بیماری می‎گذرد و اکنون استان عاری از هرگونه بیماری آنفلوانزاست. 

وی با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی یکی از مناطق مهم برای حضور پرندگان مهاجر است، افزود: باید حساسیت ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشیم، چون استان در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر واقع شده هم‌چنین 15 تالاب، 88 سد بتنی و 110 سد خاکی واقع در استان بهترین نقاط برای زمستان‌گذرانی و حضور پرندگان مهاجر است، بنابراین نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد. 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که استان به‌لحاظ وجود آنفلوانزا منطقه‌ای بسیار مهم و ریسک‌پذیر است، افزود: باتوجه به این‌که در آذربایجان‌شرقی تعداد مرغداری‎های تخم‌گذار نسبت به دیگر استان‎های همجوار بیشتر است، امکان مشاهده این بیماری در آذربایجان‌شرقی بیشتر است. 

بهداد گفت: امسال حدود یک میلیون و 800 قطعه مرغ در استان معدوم شده است که این آمار در مقایسه با سایر استان‎ها مناسب است. 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با تأکید بر این‌که مرغداران موظف به بیمه کردن مرغداری‌های خود هستند، یادآور شد: در زمان وارد شدن خسارت به مرغداری‌ها، بیمه بخشی از خسارت را جبران می‎کند و برای مرغدارای‌های بدون بیمه، در صورت بروز مشکل نمی‌توان کاری انجام داد.

بهداد افزود: مرغداران باید به محض مشاهده تلف شدگی طیور، سریع به اداره‌کل دامپزشکی استان مراجعه کنند تا اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

وی بر اهمیت نگهداری مرغ‌ها در قفس تأکید کرد و گفت: در روستاها باید مرغ‌های محلی در محیط سرپوشیده نگهداری شود و نیز فاصله‎ی میان پرندگان مهاجر و مرغ‌های محلی به‌منظور جلوگیری از انتقال بیماری بیشتر باشد. 

بهداد تصریح کرد: به محض مشاهده‎ی وجود آنفلوانزا در مرغ‎های محلی، به طور سریع به اداره دامپزشکی استان مراجعه کرده تا اقدامات پیشگیرانه اعم از معدوم‌سازی، ضدعفونی و... انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha