• یکشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-75780

زاغرم، تنها تکیه سرپوشیده فعال کشور

زاغرم، تنها تکیه سرپوشیده فعال کشور

سقف تکیه "زاغرم" تفرش تیر چوبی است و سکوی وسیعی در وسط محوطه آن قرار گرفته است.

حجره‌ها دور سکو در دو طبقه  حلقه زده‌اند، سکو محل اجرای تعزیه است و از هرجای تکیه می‌توان به این سکو اشراف داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- قدمت مجموعه را با نگاهی اجمالی به در و دیوار بنا می‌شود فهمید. راه رفتن در این تکیه حس و حال خاص و مطلوبی را بر انسان مستولی می‌کند، نرده‌های چوبی که در قسمت جلویی طبقه دوم کار شده، پلکان خشتی قوسی شکل و حجره‌های وسیع با ستون‌های چوبی و چراغ آویز چوبی بزرگی که در وسط مجموعه از سقف آویزان شده  بسیار چشم‌نواز و زیباست.

تکیه زاغرم در سال 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

رییس هیئت امنای تکیه زاغرم در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به وجود دو سنگ‌نوشته در سر در این تکیه گفت: طبق یکی از سنگ نوشته‌ها بنای تکیه زاغرم حدود 273 سال قبل پایه‌گذاری شده است چراکه در این سنگ نوشته عنوان شده که اقدام توسط راه‌اندازی سنگ نوشته در عهد "میرزا شریف وحید" انجام شده و براین اساس به احتمال زیاد این شخص بانی ساخت تکیه بوده است.

محمد باباعلی در خصوص دیگر سنگ نوشته 163 ساله زاغرم تصریح کرد: آن‌طور که در این سنگ نوشته نقل شده "سید کاظم تفرشی" وزیر نقلیه ناصرالدین‌شاه ملقب به "کاظم ریش" 163 سال قبل بانی ساخت قسمت دیگری از این تکیه شده که با چیره دستی "زین‌العابدین قمی" ساخته شده است.

رییس هیئت امنای تکیه زاغرم ضمن اشاره به تخریب تکیه دولت تهران عنوان کرد: با تخریب تکیه دولت، تکیه زاغرم تنها تکیه سرپوشیده فعال کشور است. این بنا اولین تکیه گل و خشت کشور نیز لقب دارد که تنها در نمای بیرونی آن از آجر استفاده شده است.

وی از ساخت حجره‌ای در اولین تکیه خشت و گلی کشور با نام خادمان امام حسین(ع) با هدف معرفی متولیان ساخت این بنا در طول مدت راه‌اندازی آن خبر داد.

باباعلی در خصوص این حجره تصریح کرد: قرار است در این حجره همه اسناد و مدارک و اسامی افراد مرتبط با ساخت تکیه زاغرم در طول تاریخ به معرض نمایش گذاشته شود.

باباعلی با بیان اینکه تکیه زاغرم 10 حجره دارد، افزود: معروف‌ترین این حجره‌ها حجره میرپنج و حجره مجدالممالک است. این حجره‌ها در ایام محرم به جای پارچه با فرش‌های دستبافت تزیین می‌شدند و به دلیل نبود وسایل امنیتی مناسب در آن دوران شب‌های ایام محرم در حجره‌ها اتراق می‌کردند.

وی قنات "کنار بهر" که به زبان عامیانه کنار بر تلفظ می‌شود و در پنج کیلومتری تکیه واقع شده را منبع تأمین آب آب‌انبار این تکیه در گذشته عنوان و بیان کرد: اهالی زاغرم و غره در روزی که آب از قنات به سمت آب‌انبار روانه می‌شد موظف بودند مسیر را حفاظت کنند که آبی تمیز و گوارا به تکیه برسد و عزاداران حسینی را در ایام محرم سیراب کند.

رییس هیئت امنای زاغرم در رابطه با مرمت این تکیه افزود: در این رابطه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 20 میلیون تومان به پیمانکار داده و بقیه مخارج مرمت این بنا که بالغ بر حدود 60 میلیون تومان بوده را خیرین و اهالی محل تأمین کرده‌اند و در حال حاضر وضعیت مطلوبی دارد.

وی ضمن اشاره به آسفالت بعضی از قسمت‌های تکیه بیان کرد: در گذشته کف‌پوش تکیه قلوه‌سنگ بوده که در یکی از مراحل مرمت بعضی از نقاط آسفالت شده است، این قسمت‌ها در مراحل بعدی مرمت به حالت قبل برگردانده می‌شوند تا معماری و نمای تاریخی مجموعه حفظ شود.

رییس هیئت امنای تکیه زاغرم اضافه کرد: این تکیه در تمامی شب‌های محرم و صفر پذیرای عزاداران است و مردم در آن جمع می‌شوند و به سینه‌زنی و مرثیه خوانی می‌پردازند.

کد خبرنگار: 10142

 

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha